Ewa – en av våra läsare berättar

Ewa Krantz, 47 år och bor i Huddinge. Jag är sambo och har två söner som nyligen flyttat hemifrån.
Ewa krantz Stockholm Halvmarathon Finish

Jag skulle vilja dela med mig av mina erfarenheter om min väg till ett gluten- och mjölkfritt liv och förhoppningsvis kan jag också inspirera andra.

Med vuxna barn har jag nu mycket egen tid och väljer att lägga ganska mycket tid på att träna – det är ju så kul och energigivande. Mest blir det löpning men har just nu en stressfraktur i hälen som gör att jag får träna alternativt. Normalt springer jag 8-10 lopp varje år och för 2014 är jag anmäld till bl.a. Köpenhamn Halvmaraton, Göteborgsvarvet, Stockholm Maraton och senare i höst New York Maraton. Med tanke på min nuvarande skada så får jag se vilka av dessa som jag kan fullfölja eftersom jag inte kunnat löpträna på ett tag. Jag hoppas kunna börja jogga så smått inom några veckor.

För två år sedan fick jag diagnosen svår astma. Det kom helt plötsligt och var ett tungt besked. Löpningen funkade inte alls. Det var som att springa i sirap. Vissa dagar var det tvärstopp och jag hade svår hosta hela tiden, varje dag. Jag lät som en storrökare trots att jag aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv. Under 1,5 år testade jag mig igenom massa olika behandlingar och läkemedel men inget funkade. Tungt.

I juni 2013 sprang jag av en slump på den fantastiska kinesologen Ulf Kilman, http://www.kilman.nu/ (vi har en gemensam bekant) och han sa direkt till mig “sluta med vete”. Jag hade aldrig tidigare hört sambandet mellan luftvägsproblem och vete men bestämde mig där och då. På stört. Under hösten blev jag successivt bättre och bättre och plötsligt insåg jag en dag att nu hostar jag ju inte längre när jag tränar (och knappt annars heller) och både puls/andning har blivit helt förändrad. Jag har kunnat dra ner på medicineringen rejält och jag hoppas och tror att jag kan sluta helt framöver! Fantastiskt.

För enkelhetens skull slutade jag helt med gluten även om det från början bara var vete jag uteslöt. Under hösten bestämde jag mig även för att undvika mjölkproteiner.Okunskapen hos restaurangpersonal och folk i allmänhet är enorm och att förklara att det bara var vete jag inte åt kändes på något sätt svårare att förklara, och ibland även försvara, än gluten av någon anledning. Under hösten bestämde jag mig även för att undvika mjölkproteiner. För att lära mig mer och få inspiration till min nya kost sökte jag så klart på nätet och hittade då www.sandt.nu vilket har varit en stor hjälp. Deras enkla  och goda recept har hjälpt mig mycket och att få deras fredagsbrev med matsedel och inköpslista är super. När jag tittar igenom deras receptbank känns det aldrig som jag behöver välja bort något, det finns ju faktiskt gluten-/mjölkfria alternativ till det mesta.

Förutom att astman blivit signifikant bättre känner jag mig starkare, piggare, orkar träna mer, oftare och under längre tid, återhämtar mig snabbare. Jag vill tillägga att blodprover inte visade någon allergi.

Det har inte varit svårt att sluta med gluten, inte alls. Det finns idag så många bra alternativ att välja. Däremot tycker jag att mjölkprodukter varit svårare – jag saknar goda ostar. Jag har nolltolerans när det gäller gluten, jag är benhård på den punkten. Jag har förstått att det nämligen inte räcker att dra ner på gluten – man måste avstå helt under en längre tid för att få en effekt. Däremot kan jag fuska ibland med att äta ost.

Förutom gluten och mjölkproteiner har jag även börjat tänka på att äta mer basisk mat, dvs mer grönsaker, frukt och bär. Jag köper ekologisk mat så ofta det går.

Jag tror, jag kan se till mig själv, att det är svårt att göra förändringar så länge man känner sig frisk och inte har några besvär och jag önskar verkligen att jag hade haft mer kunskap om detta tidigare.

Jag har nu också förstått att fler och fler idrottsmänniskor väljer denna typ av kost, bl.a tennisstjärnan Djokovic som gjorde en total kostomläggning 2011 till glutenfritt och gjorde därefter enorma framsteg.

http://jdettner.blogspot.be/2011/06/glutenfritt-bakom-djokovics-sista-lyft.html

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/luleas-nya-diet-har-skruvat-till-det-extra/

Phuket Raw Cleanse

thailand4 Thailand1

Jag kom nyligen hem från en helt fantastisk resa till Phuket, Thailand –
www.phuketcleanse.com (finns även att se på facebook).

Om man vill uppleva en vecka med bra mat (raw, vegan, basiskt mat), mycket varierad träning, “cooking classes”, föreläsningar, meditation, lära sig äta bra, träffa nya människor från hela världen mm så är detta ett ställe som jag varmt kan rekommendera. Det amerikanska paret som driver stället, Mel och Stanton, har ett holistiskt tänk kring kropp, själ och hälsa och vet allt inom dessa områden och de delar hela tiden med sig av sina kunskaper. Personalen är helt outstanding och servicen otroligt – allt från transfern som möter på flygplatsen när man kommer till ett litet kit med mat till flygresan hem. Varje kväll avslutas med att man får en timmes massage på sitt rum.
Man väljer självklart själv vilka delar man vill delta i och alla kan delta oavsett träningsbakgrund. Jag träffade så många härliga personer och alla hade olika mål med sin vistelse där. Det blev en familjär känsla i gruppen. Innan jag åkte var jag lite rädd att jag skulle bli hungrig av att bara äta raw food men maten var otroligt god och det var verkligen inget problem. Det bästa är att personerna som jobbar och driver stället är så passionerade i allt gör, varje del av programmet är genomtänkt och upplevelsen där blev för många livsförändrande. Jag kommer att åka tillbaka!

lördagen schema  lunch buffe2

thailand2 Yanui beach

Jag kan berätta så mycket mer om min vistelse där och vill någon veta mer så går det bra att kontakta mig (ewa_krantz@baxter.com).

/Ewa Krantz

 

Se även tripadvisor: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297934-d3213921-Reviews-Phuket_Cleanse_Villa-Rawai_Phuket.html#REVIEWS

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt