1  “Anti-aging food”

Grönkål har upphöjts till supergrönsak och toppar nu USA-listan över mat som bromsar åldrandet, så kallad ”anti-aging food”. Mycket tack vare grönkålens alla antioxidanter, framförallt vitamin C, som hjälper till att upprätthålla hudens elasticitet och på så sätt förebygger rynkor. En studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition visar att ett dagligt högt intag av C-vitamin kan minska antalet rynkor.

2 Bättre än solbrillor

Grönkål innehåller väldigt mycket lutein, som tros skydda ögonen mot skadligt solljus och åldersrelaterad makuladegeneration, den så kallade ”gula-fläcken-sjukan”.

3 Tål vårt klimat

Grönkål passar perfekt på våra breddgrader eftersom den kan stå ute i snö och skördas efterhand. Frostnupna blad smakar dessutom bäst.

 

4 Gör dig smartare

En svensk studie som publicerats i tidskriften Pediatrics visar att folat, som finns i grönkål, kan påverka vår kognitiva förmåga, som gör att vi kan ta in och tolka information. Tonåringar som fick i sig mycket folat fick högre betyg i skolan. På samma sätt tycks brist på folat öka risken för demens.

 

5 Håller dig frisk

Forskarna klassar numera grönkål som något av det nyttigaste vi kan äta. Precis som alla andra grönsaker fyllda av viktiga vitaminer stärker den immunförsvaret som skyddar oss mot allehanda sjukdomar.

 Källa: American Journal of Clinical Nutrition, Wellness.

grönkålssallad

 

Grönkålssallad – klicka här för recept!

Härlig måndag till er!

/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt