Lösliga fibrer och några av dess hälsofördelar

Det går inte prata för mycket om lösliga fibrer, tycker jag. Därför vill jag lyfta upp och beröra ämnet igen.
Lösliga fibrer är de flingor, gryn och fröer som bildar en slemmig lösning om man blandar ut dem med vatten. Dessa fibrer kallas även gelbildande fibrer. 

HAVREGRYN
Ett exempel på lösliga fibrer är havregryn, havregryn i sig är glutenfritt men då det processas i samma lokaler och maskiner som sädesslag innehållande gluten kan det finnas spår av gluten i havregryn som inte är märkt GLUTENFRITT. Viss havre är också odlad i närheten av andra sädesslag med gluten vilket också kan betyda att det finns spår av gluten. Köp därför alltid glutenfritt havregryn.  Havregryn används till fördel i smoothies, gröt, bakverk, raw bollar och bars. Visste du att havregryn innehåller mer protein än kvarg?

Havregryn

CHIAFRÖN
Chiafrön är en annan modern och smidig källa till lösliga fibrer. Vi brukar förbereda flera portioner åt gången. Mixa valfri vätska med valfria bär och/eller frukter, blanda ner chiafrön och låt svälla/grodda över natten. Detta är en hälsosam frukost och fungerar utmärkt att ha med som mellanmål och är också god som dessert.

DSC_6820

LINFRÖN
Linfrön är perfekt att använda som bindning vid brödbak. Att ha linfrön i bröd gör brödet mindre kompakt och på köpet får du de lösliga fibrerna.

Linfrö

 

5 hälsofördelar med lösliga fibrer:
* Sänker det dåliga kolesterolet (LDL)
* Stabiliserande effekt på blodsockret (extra bra för dig som har diabetes typ 2)
* Dämpar inflammationer (äts med fördel om du lider av IBS, IBD och andra inflammatoriska tarmsjukdomar)
* Ger en långvarig mättnad
* Bryter ner kolhydrater långsammare

Ta hand om dig!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt