Nyttiga/Onyttiga smoothies

Jag följer och läser ofta om Kimberly Snyder, som är näringsfysiolog. Hon är amerikanska och har på senaste åren blivit en omskriven hälsoinspiratör för många, särskilt kändisarna, och i ett av hennes nyhetsbrev skriver hon om Smoothien, hur den kan vara både nyttig och onyttig. Enligt henne kan den vara rena skräpmaten.

Bara för att det är en smoothie behöver den inte vara hälsosam. Du kanske köper en smoothie i förbifarten när du är och shoppar (notera att USA har lite annorlunda smoothiekultur än vad vi har, med “Smoothiekiosker” som ofta säljer den ohälsosamma varianten.) Om du inte är uppmärksam på innehållet kan det lika gärna vara “junk food”. En del är laddade med socker, fett, kalorier och andra ohälsosamma ingredienser som kan vara negativa för hälsan.

Ohälsosamma ingredienser i en smoothie

Vi vet alla vad som gör en smoothie hälsosam: frukt och grönsaker. Men de smoothies som innehåller frukt och/eller grönsaker ihop med andra ingredienser. Hur hälsosamma är dom? Här ger Kimberly sin syn på vad som bör undvikas.

Mejeriprodukter

Många smoothies, särskilt fabrikstillverkade, innehåller mjölkprodukter som mjölk, yoghurt och glass. Detta gör oftast smoothien lite tjockare och krämigare. Det är ohälsosamt enligt Kimberly. Kor producerar mjölk för deras kalvar, och den är sammansatt för att  uppfylla deras behov. När vi konsumerar komjölk, kan vi ha problem med att smälta kasein/laktos.

Komjölksprodukter har högt fettinnehåll, och kan innehålla mängder med hormoner och antibiotika som kan kopplas ihop med flera cancerformer.
Kimberly råder oss att hoppa över alla komjölksprodukter och testa istället osötad mandelmjölk, kokosmjölk, eller gör smoothien tjockare med en matsked av blötlagda ekologisk chiafrön.

Om den innehåller juice är det stor risk att den är sötad med socker. Hon rekommenderar istället kokosvatten eller 100% fruktjuice.
Alla artificiellla sötningsmedel istället för socker ska man också undvika. Hon rekommenderar inte heller sojamjölk pga att det kan störa fertiliteten och skada vårt DNA.

Så testa kokosmjölk, mandelmjölk, rismjölk.
Jag använder ett proteinpulver och då behövs bara vatten + frukt, bär, grönsaker.

Klicka på bilden för att komma till ett av våra recept!
Vilket är ditt favvis recept på Smoothies?

Länk till Kimberlys sida om smoothies.

Må gott!
/Sofia


Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt