De största källorna till selen är paranötter, kött, viltkött, fisk, skaldjur, inälvsmat, ägg, fågel, grönsaker och mjölkprodukter.
De Svenska jordarna är selenfattiga medan däremot importerade spannmål och grönsaker kan innehålla mer selen per 100 gram.
Risken för brist är ganska liten men störst hos vegetarianer och hos dem som huvudsakligen äter svenska matvaror.

Selen samverkar med E-vitamin som antioxidant och har därmed en cancerhämmande effekt vid kombination med E-vitamin.

Selen behövs för upptaget av jod. Selen ingår i ett enzym som omvandlar sköldkörtelhormonet tyroxin till den aktiva formen trijodtyronin och har därigenom betydelse för regleringen av ämnesomsättningen. Detta betyder att selen indirekt behövs för alla processer som sker i kroppen (temperatur, vikt, tillväxt, nervsystemets aktivitet) och även påverkar den mentala förmågan och humöret.
Höga doser C-vitamin hämmar upptaget av oorganiskt selen.

selenoptimal

Bristsymtom:
Selenbrisk kan leda till:
* låg fruktsamhet eller sterilitet hos män
* nedsatt syn
* nervproblem
* för tidigt åldrande
* skador på hjärtat och andra muskler
* cancer
* hjärt- kärlsjukdom
* försämrad tillväxt
* höga kolesterolvärden
* infektioner
* nedsatt funktion hos lever och bukspottkörtel.
* ökad risk för jodbrist (överproduktion i köldkörteln)

 

Rekommendationer: RDI*
Män 50 mg
Kvinnor 40 mg
Gravid och ammande 55 mg
Amerikanska forskare anser att 200 mg selen dagligen är ett bra sätt att förebygga cancer. Svenska myndigheter rekommenderar att man inte överskrider 300 mg per dag.

Överskott av Selen kan ge:
* sköra naglar
* risigt hår
* håravfall
* metallsmak i munnen

Länk till produkten Selen här.

Känner du dig osäker på vilka kosttillskott du ska äta? Kontakta oss för konsultation via nätet eller ett fysiskt möte. Vi finns i Stockholm, Halmstad och Gislaved. Skicka din förfrågan till info@sandt.nu så hör vi av oss till dig.

Må så gott!
SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt