Tips på kosttillskott för vegan och vegetarian

Det finns olika typer av vegetarianer och olika vegetabiliska proteinkällor. I detta blogginlägg belyser vi vikten av att se över sitt intag med kosttillskott vid en vegetarisk eller vegansk kost. 

Vegetarianer äter olika:
Lakto-ovo-vegetarian innebär att man också äter både mjölkprodukter och ägg. Detta sägs vara den vanligaste typen av vegetarian.
Lakto-vegetarian äter mjölkprodukter men utesluter ägg.
Ovo- vegetarian äter ägg och utesluter mjölkprodukter.
Veganen äter inget som kommer från djurriket.

Protein vid vegetarisk och vegansk kost:
Lider man av födoämnesallergier kan det vara bra att vara försiktig med soja då soja är allergent.
Bra proteinkällor är linser, kikärtor, bönor, gröna ärtor, groddade munkbönor, svamp, gryn, nötter, fröer. Exempelvis chiafrön som är en bra proteinkälla.

Kosttillskott:
Kika efter symbolen med en solros för att försäkra dig om att ett kosttillskott verkligen är 100% vegetabiliskt.
Vegan symbol
Foto: SandT AB, på bilden ser du symbolen som innebär att produkten är 100% vegetabilisk.

Förutom D3-vitamin och probiotika (som är två kosttillskott vi varmt rekommenderar gemeneman att äta framförallt höst, vinter och vår) så finns det några andra tillskott som man bör vara uppmärksam på vid en vegansk och vegetarians kosthållning.

B12 rekommenderas till framförallt veganer men även vegetarianer med lågt intag av fisk och ägg kan behöva detta tillskott då det är svårt att få i sig tillräckligt i den veganska eller vegetarianska kosten.

Järn är extra viktigt för kvinnor och framförallt gravida kvinnor. Det räcker inte att äta persilja och andra järnrika grödor.

Zink är extra viktigt för män och ungdomar men också bra för kvinnor att vara lyhörd för.

Linfröolja och omega-3 är viktigt vid en vegansk och vegetarians kost (även för övrig kost där man inte äter fet fisk minst tre gånger i veckan), extra viktigt vid graviditet, zinkbirst och vid en ålder då man går in i klimakteriet. För gravida och barn med denna kost är det också viktigt då barn måste få färdigt DHA i maten och/eller bröstmjölken. Omega-3 för veganer rekommenderas AlgOmega-3.

Arctic med

Jod kan vara en brist hos många hälsomedvetna personer som undviker salt. Vet du med dig att du har ett lågt intag av jodberikad salt så bör du äta Jod som tillskott.

Kosttillskott behöver man ofta inte äta året runt varje dag, lär känna din kropp och ät dem efter årstid, behov och period.
Här kan man ofta behöva hjälp till en början, vi hjälper dig genom våra kostrådgivningar, maila oss vid frågor info@sandt.nu 

Du hittar de flesta kosttillskotten hos www.shop.sandt.nu Klicka här för att komma direkt till sidan.

Må så gott!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt