8 hälsotips

Ibland kan de små förändringarna göra stora underverk. När vi kostrådgiver försöker vi hitta de små förändringarna som kan göra stor nytta när man vill förändra sin livsstil.

Här listar vi 8 st kryddor/livsmedel som man kan tillföra i vardagen för att förbättra sin hälsa.

GurkmejaSandT
Foto: SandT AB, Tessan

1. Gurkmeja. Den kallas inte för ”kungen av kryddor” i onödan. Gurkmeja är superfood av högsta rang, som har positiv inverkan på både ben och leder, immunförsvar och mage.

2. Naturligt solljus (vitamin D). Livsviktigt vitamin som är avgörande för kroppens förmåga att förebygga en rad med sjukdomar och besvär. D3 som tillskott är att rekommendera om man inte vistas så mycket i solen. Under vinterhalvåret bör alla äta tillskott med D3-vitamin.

3. Mandel. Ett riktigt kraftpaket fullproppat med näring som kan ge omedelbar och varaktig lindring från smärta och hälsoproblem.

4. Camu camu. En av världens mest näringsrika frukter, fullproppad med C-vitamin. Forskning visar att frukten kan förhindra demens, samt skydda mot virusinfektioner.

5. Rent vatten. Eftersom din kropp ständigt bombarderas med fria radikaler är rent och rikligt med vatten viktigt för att upprätthålla ett välfungerande system i kroppen.

6. Korsblommiga grönsaker. Grönsaker som broccoli, blomkål, rädisor och brysselkål tillhör en grupp grönsaker som hjälper till att bekämpa inflammation, samt främja reparation av kroppens vävnader.

7. Vitlök. De positiva hälsoeffekterna av vitlök är många. Det kan skydda mot förkylning och influensa, samt uppges även minska risken för cancer.

8. Ingefära. Vi har skrivit om ingefärans goda egenskaper tidigare. Klicka här för att läsa mer

Vatten
Foto: SandT AB

Önskar dig en skön dag!
SandT

 

One Comment on “8 hälsotips”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.