Solmogna svartvinbär blir morgonjuice

Svartvinbär är ett av våra svenska superbär med många bra hälsoeffekter, bland annat sägs svartvinbär vara mycket bra för synen, musklernas funktion och även hjärt- och kärlsjukdomar.
Svartvinbär är rikt på C-vitamin och innehåller även K-vitamin, Kalium, fibrer, antioxidanter och folsyra.

Svartvinbär går bra att frysa och använda i smoothies, i bakverk, sylta, safta och mosa färska för att toppa morgongröten.
Jag valde att göra en juice som jag kommer att göra i repris nästa år och året efter det och efter det igen….. den blev fantastiskt god!

Detta behöver du till Svartvinbärsjuice:
14 dl svarta vinbär
3-4 nävar svarta vinbärsblad
5 l vatten
6 dl palmsocker

Det är enkelt och du gör såhär;
Blanda allt utom palmsocker i en stor gryta.
Koka upp och låt koka i 15 minuter, rör om då och då.

DSC_5606

Tillsätt och rör ner palmsocker efter 15 minuter, låt koka i ytterligare 5 minuter så att sockret smälter ordentligt.

DSC_5607

Sila sedan juicen i en trådsil så att bären och bladen silas bort. Sila juicen ytterligare en gång.
Häll exempelvis upp juicen i burkar, flaskor och/eller glassformar.

Låt svalna/frysa och njut som juice eller isglass.

DSC_5625 DSC_5724 DSC_5716
Foto: SandT AB

 

SandT, Tessan

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt