David’s tips

Varje fredag kommer det nya tips från David Jonsson, han är näringsfysiolog med flera års erfarenhet av personlig rådgivning och föreläsningar inom näringslära, träning och hälsa. David har som simmare och tränare också livslång erfarenhet av träning på alla nivåer. David jobbar på Paulúns Näringscenter.

Förra veckans tips handlar om bra vegetabiliska fetkällor och vilken typ av fett man ska äta. Läs tipsen här nedan.

Bra vegetabiliska fettkällor
Vilken typ av fett man ska äta har debatterats hårt i media de senaste åren. I forskningsvärlden har däremot fetter aldrig varit ett speciellt laddat ämne. Tittar man på vilka fetter som har störst positiva effekter på hälsan så är många vegetabiliska fettkällor i topp. Tillsammans med Omega-3-fett från fisk är fett från oliver, avokado, nötter, kokos, rapsolja och många fröer bland det hälsosammaste du kan stoppa i dig.
Absolut bäst är det att äta fettet i det hela intakta livsmedlet. Ät alltså gärna oliver, nötter och avokado som tillbehör till en sallad för att maximera intaget av bra fetter men också få del av livsmedlens andra hälsoeffekter genom antioxidanter, mineraler och vitaminer.

DSC_6225 DSC_6222
Foto: SandT AB

Läs alla David’s tips under David Tipsar, du hittar dem här.

Må så gott!
/SandT

 

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt