Del 1 – Jessica Westergård

Jag sitter mittemot Jessica hemma vid hennes köksbord, en sprudlande 29 årig tvåbarnsmamma till Moa 2 ½ år och lilla Melker 7 månader. Jessica är vältränad och har den där lystern och det pigga i blicken som jag tror att många småbarnsmammor önskat att de hade. Vi gör en intervju, fotar bra träningsövningar och lite överraskningar från köket. Följ vår serie i fem delar som handlar om Jessica Westergård, elitidrottande småbarnsmamma som är sambo med allas vår favorit, Markoolio.
/Tessan 

 Jessica berättar:
“Att både kost och träning är självklart för mig är det enklaste med min livsstil. Sedan jag var 4år och blev introducerad i alpina världen har det varit en självklarhet med träning. Jag flyttade hemifrån redan som 15 åring och i samband med det blev kosten väldigt intressant, jag läste väldigt mycket. Såhär i efterhand har jag lärt mig att man inte skall sluka allt med hull och hår, det är lätt att bli lurad. När jag var som mest framgångsrik i skidåkningen började det snackas mycket om att dra ner på fett och jag åkte i fällan direkt. Vid den tiden skulle jag precis byta skidhögskola, rankad topp tre, från den perioden till kommande säsong ville jag finslipa allt och drog då ner på allt fett.

Till en början gick det självklart jättebra, jag gick ju ner i vikt så det var inte konstigt att det gick lättare. När vi åkte till Norge, på första lägret med nya skidhögskolan och gjorde vårt första pass på glaciären så stod jag med dubbla lager kläder men frös ändå, första åket ut för backen var mitt livs jobbiagste, det gick trögt och jag hade aldrig känt att det varit så tungt tidigare. Först då började jag undra vad som hade hänt, hur kunde det bli såhär?

Jag fick åka hem. Väl hemma ställde jag mig framför spegeln och blev rädd för det jag såg. Minus tio kilo på mindre än tre månader och den berömda väggen hade jag väl mer eller mindre gått in i, utan att egentligen veta hur det känns. Jag mins att jag i panik ropade på min mamma som genast hjälpte mig att söka till ätstörningskliniker, dietister osv.  Ingen hade ju märkt något då jag fortfarande åt mycket mat, men den fettfria kosten i kombination med gedigen träningsmängd gick inte riktigt ihop.

Av en ren slump kom jag i kontakt med en dietist som hade hand om världseliten i Sverige och fick diagnosen ortorexi, läkarna hade ingen aning om vad det var.
Av dietisten fick jag kostscheman som jag skulle följa och försökte kämpa mig tillbaka till min ”position” i skidåkningen i över ett år, men jag kom aldrig tillbaka.

Jag gav mig själv inte chansen att bli helt frisk. Hade inte ork eller underhudsfett. Min tränare sade till mig att sluta och det är dem jag har att tacka i dag för annars vet jag inte vart det skulle slutat. Trots allt detta förstod jag inte att jag faktiskt var sjuk, att jag hade skapat ett undermedvetet destruktivt beteende som blivit mitt sätt att leva. Mitt liv handlade bara om att äta, sova, träna och jobba. Det var en stor sorg då jag en dag förstod vad jag gjort. Jag har än i dag svårt för friterat, pizza, glass och sådant som blir slembildande i munnen då man under en så lång period uteslutit ALLT som har med fett att göra, även det nyttiga alternativen.

Det här var ett kvitto på ren och skär okunskap, från både mig och de som rekommenderat de nya kostråden. Man måste veta vad saker och ting handlar om. Tappar man, som i detta fall, ett näringsämne så är det kört, balans är A och O och för mig blev obalansen slutet på min karriär.

Ortorexi är förstadiet till anorexi och det är ofta ett stadie där man hamnat i en slags mani som sedan är svårt att bryta. I mitt fall var jag inte ens mån om att bli smalare utan jag hamnade där av obalans.”

 

Varför är rätt fett så viktigt?
Fett är livsviktigt för att kroppen skall kunna ta upp vitaminer och mineraler samt att kroppen skall kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner.  Fettsyror kan kroppen själv inte tillverka utan vi behöver få i oss dem via maten. Fettsyror påverkar flera funtioner i kroppen såsom t ex blodtryck och immunförsvar.

Några förslag på bra fett.
Andvänd rent smör och till pålägg Bregott.
Kokosfett till matlagning, i smoothien och till stekning.
Kallpressade oljor såsom olivolja och rapsolja.
Nötter, frön och mandlar. Avocado och fisk.

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt