Dyrt med glutenfritt?

I Svenska Dagbladet går det idag att läsa att den glutenfria matkassen är dubbelt så dyr som den “vanliga”.

Man har jämfört 43 glutenfria produkter där den glutenfria kassen kostade 1 026 kr och den “vanliga” 487 kr.

Detta får mig genast att tänka på hur man förmodligen tänker generellt när man får diagnosen “celiaki/glutenallergi”.

Så här ser ofta en “vanlig” dag ut för en “Svensson”.

Frukost – 2-3 st mackor och yoghurt

Mellanmål – Knäckebröd/Kex

Lunch – Pasta/Bröd

Mellanmål – Chokladbit (för då är blodsockret riktigt lågt och man vill ha snabb energi)

Middag – Mackor och te

Får man diagnos celiaki/glutenallergi finns möjligheten att bara “switcha” över till glutenfritt för att sen köra på i samma stil som innan. Dvs då har man bara bytt ut mackorna mot glutenfritt bröd eller knäckebröd/kex och pastan mot glutenfri pasta. Klart!
Det är ju fantastiskt smidigt för det finns ju en uppsjö med “färdiga” glutenfria produkter i livsmedelsaffärerna idag.
Och – vi vet ju att utbudet ökar hela tiden pga den ökade andelen matallergiker.

Som kostrådgivare (inriktat på gluten- och mjölkfri kost) anser jag att detta är långt ifrån en bra lösning, varken ur ekonomisk eller hälsosam synvinkel.

Varför då?
Att gå från “Svensson” kost till “Glutenfri Svensson” kost är kostsamt. Alla färdiga alternativ såsom kex, kakor, bröd, pasta etc. är nästan dubbelt så dyrt plus, och här kommer det viktigaste, innehållet är oftast långt ifrån hälsosamt. Kika på innehållsförteckningen nästa gång så får ni se. Dessutom innehåller de ofta majsstärkelse och andra stärkelserika produkter som höjer vårt blodsocker och gör oss ännu mer sugna på sötsaker.

Hur göra?
Kort och gott skulle jag vilja säga att här är det vi på SandT hoppar in och gärna inspirerar/hjälper dig. Vi erbjuder individanpassade kostrådgivningar/inspirationsföreläsningar etc. Läs mer om detta under tjänster.
För det första handlar det oftast om att bryta invanda mönster, att hitta sin nya livsstil, utan gluten och därmed få sitt nya glutenfria liv att också bli hälsosamt.
I en övergång är det absolut ok att börja kika på vad det finns för glutenfria alternativ i frysen, hyllan. Men på sikt, kort sikt, och detta gäller främst de som håller Svensson-kosten ovan, handlar det om att tänka om.

Enkla, snabba tips!

  • Dra ner på mackorna – ät ex mer ägg till frukost som mättar bra
  • Pasta är gott men bör inte konsumeras flera gånger i veckan – köp hellre en ekologisk pasta som du gör “finpasta” med istället.Tänk också på att glutenfri pasta oftast är tillverkad av bl.a majs som kan vara GMO (genmodifierad) om den inte är ekologisk. Potatis och ris är glutenfritt och dessutom ett billigt livsmedel.
  • Choklad är också gott! – Välj istället minst 70% choklad och samma sak här – inte varje dag. Har du ätit en näringsrik lunch utan alltför snabba kolhydrater är ditt blodsocker mer stabilt på eftermiddagen och då är du sannolikt mer sugen på frukt och nötter ex.
  • Mackor och te – Kvällsmålet ska gå smidigt och då kan man ju snabbt bre några mackor så har man löst det problemet.
    Här tänker vi också om –  Grönsaksomelett eller grönsakssoppa ex är ett mycket bättre alternativ till glutenfria mackor.

Det jag vill säga är att bara för att man äter glutenfritt betyder det inte att man lever ett hälsosamt liv. Det kostar både för plånboken och kanske även hälsan om du bara byter ut till glutenfria alternativ.

Ekologiskt så långt det är möjligt, laga mat från grunden, baka eget bröd/knäcke  – är kort och gott nyckeln till en bra glutenfri kost.
Då har du automatiskt koll på innehållet och du kan välja bra mjölsorter etc.

I vår shop finns noga utvalda produkter, glutenfria och mjölkfria, ekologiskt och här finns absolut inga onödiga tillsatser.
www.shop.sandt.nu 
Du hittar också enkla recept under vår receptflik här på sidan.

Maila gärna oss och berätta om hur Du ändrade ditt liv från “glutenstinn” till “glutenfri”.

Må gott!
/Sofia

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt