Fem bra basvaror

Det pratas allt som oftast om vad som är ohälsosamt, farligt och olämpligt att äta men sällan om de hälsosamma basvarorna.
Vi har varit inne på ämnet tidigare och vill uppmuntra att tänka på det positiva med en bra kost.

Du som läser har kanske fått en diagnos, du kanske lider av någon inflammatorisk sjukdom eller så är du en driftig person som vill leva ett hälsosamt liv – vår sida passar alla, oavsett! Dagens blogginlägg kommer att handla om basvarorna;

Nötter

Nötter

Nötter är en bra källa för både fett, fibrer och antioxidanter. Blanda gärna en mix där du även har nötter med det tunna bruna skalet på (ex. hasselnötter)

 

Fröer

Linfrö

Fröer som bildar ett slemliknande hinna runt sig då man blötlägger dem tillhör vattenlösliga fibrer och främjar matsmältningen. Dessa fibrer har även en positiv effekt på blodsockret då de kan påverka hur snabbt kolhydraterna bryts ner i magen genom att de styr hur snabbt magsäckstömningen sker.
Fisk

lax

Feta fiskar, ex. lax, makrill, sill osv, innehåller den hälsosamma fettkällan omega-3. En av de intressantaste egenskaper är att omega-3 har en antiinflammatorisk effekt genom att konkurrera med omega-6. Detta innebär att alla som lider av någon sjukdom där inflammationer spelar en avgörande roll kan ha nytta av att öka sitt intag av omega-3.  Ex. på sjukdomar: Reumatism, Atopisk eksem (ej allergiskt), psoriasis, inflammatoriska tarmsjukdomar, hudbesvär, ledvärk osv.

 

 

Ägg

ägg

Köp i största möjliga mån ekologiska ägg. Ägg är en proteinkälla med hög kvalité. Det goda fettet i ägg ökar det goda kolesterolet i blodet (HDL). Ägg är ett av få livsmedel som naturligt innehåller vitamin D.

 

Grönsaker

grönsaker

Grönsaker, mixa färger och former och ät dem både tillagade och råa och även här bör man köpa dem ekologiska i den mån man kan. Grönsaker generellt innehåller antioxidanter, fibrer och nyttiga vitaminer och mineraler.

 

 

 

En bra sak kan vara att alltid lägga upp maten på tallriken i köket, innan den serveras. Då får man lagom mängd mat och också möjlighet till en bra mix av protein, kolhydrater, fett och fibrer.

Njut i solen!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt