Fördelar med kost utan gluten

Fördelar med kost utan gluten:

Livsmedel som innehåller gluten är i väldigt många fall hårt processade och behandlade produkter (bullar, kakor, bröd, couscous, pasta mm) som ofta är näringsfattiga och innehåller saker som inte är bra för hälsan

Livsmedel som innehåller gluten är oftast livsmedel som mättar dåligt, är kaloririka och därmed lätt gör att du går upp i vikt.

Produkter gjorda på vete (förutom att ofta vara näringsfattiga) innehåller också bland annat fytinsyra vilket minskar upptaget av viktiga mineraler som järn.

Genom att välja bort livsmedel som innehåller gluten ökar du ofta variationen på livsmedel som du äter. Istället för pasta flera dagar i veckan kan du till exempel lägga in råris (rött, svart, vildris), quinoa, rotfrukter, potatis osv. På så sätt äter du både mer näringsrikt, mer mättande och får också lättare att hålla vikten.

/David

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt