Glutenfritt = Hälsosamt?

– Jag äter glutenfritt och därmed värnar jag om min hälsa.
Är detta ett påstående och konstaterande eller bör man sätta ett ? efter?

Många plockar idag bort gluten i tron om att förbättra sin hälsa och därmed slippa “klistret” som kan ställa till det i kroppen och förstöra tarmslemhinnan. Ett flertal sjukdomar kopplas ihop med känslighet för gluten. Främst de autoimmuna sjukdomarna då man har sett att många av dessa har genomsläpplighet i tarmen, dvs en skadad tarm.

Idag är vi några % av befolkningen som lider av sjukdomen celiaki, ca 2-3%, man tror visserligen att mörkertalet är stort. En betydligt större andel (kanske ända upp till 30%?) har NCGS (non celiac gluten sensitivity) och dessa blir inte jättesjuka om de får i sig en smula men bör undvika gluten helt. Sen har vi den delen av befolkningen som kan äta gluten i små mängder utan att bli sjuka, men reagerar när mängden blir för stor. Den fjärde gruppen är de som verkar tåla gluten obegränsat.

David Jonsson som är näringsfysiolog skriver ett bra inlägg kring detta. Läs mer här.

Glutenfritt behöver inte betyda att man lever hälsosamt, nedan hittar du två exempel på hur en matdag kan se ut.

Att plocka bort gluten innebär att du inte kan äta pasta, bröd, bakverk etc. innehållande korn,vete och råg. Ibland även havre om den inte är “ren”.

Stjärnhovknäcke

Vi tänkte belysa två ytterligheter av att äta glutenfritt, för att ni ska se skillnaden.

1. Glutenfritt ala Svensson-kost

Då kan en dag se ut så här;

Frukost
Glutenfritt bröd från frysdisken med pålägg alt. marmelad
Någon form av yoghurt med glutenfri müsli

Lunch
Glutenfri majspasta med köttfärssås
Sallad och en glutenfri macka/knäckebröd

Mellanmål
Glutenfri bulle från frysdisken eller kex/kakor från den glutenfria hyllan.

Middag/Kvällsmåltid
Hamburgare med glutenfritt färdigt bröd från frysdisken
————————————————————————————

2. Glutenfritt på ett hälsosamt sätt

Frukost
Då väljer du ex. chiapudding gjort på chiafrön och någon form av nötmjölk.
Tillbehör – bär, fröer och nötter
1/2 avocado och ett kokt ägg
Nypressad grönsaksjuice

Lunch
Rotfrukter i ugn tillsammans med en fisksort. Hemmagjord aioli.
+ Sallad

Mellanmål
Rawfood-bollar, fröknäcke, avokado, grapefrukt

Middag
Vegetarisk linsgryta med grönsaker

———————————————————————————

I första alternativet får du i dig dolda sockerfällor i stort sett hela dagen.
De glutenfria alternativen innehåller dessutom en mängd stärkelse.

I andra alternativet har vi ren, oprocessad mat, utan dolda sockerfällor.

Men vi brukar säga att en mix av dessa är helt ok.
Tänk alternativ två men med “inslag” av alt.1;)
Självklart måste man kunna göra avstickare och någon gång få i sig både socker och färdiga, glutenfria produkter från frysdisken.
Tänk 80% hälsosamt och att du då kan unna dig eller “fuska” med din hälsosamma livsstil upp till 20%.
Vad passar dig? Och vad klarar din kropp av? Se maten lite som medicin så blir det samtidigt mycket lättare att äta den hälsosamma chia-puddingen, trots att det är många som tycker den smakar speciellt. Men det gör ju mig och min kropp gott.

“Let your food be your medicine and your medicine be your food”
-Hippocrates

Ha en fin måndag och start på veckan!

/SandT

 

 

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt