Kristin är en fantastisk hälsoinspiration och det är också det som gjorde att våra vägar korsades i höstas. Hennes intresse för hälsa är stort och vi tycker att hon är givmild i sin inspiration till andra. Kristin har valt att läsa näringslära och vidareutbilda sig för att få mer kunskap då hon vill inspirera andra att leva hälsosamt på ett enkelt sätt.
I dag lagar hon all mat från grunden och prioriterar alltid träningen. Hon har alltid flera bollar i luften men försöker alltid att prioritera hjärtat i livet, sönerna.
Vi skulle kunna prata hälsa i flera timmar, det är härligt att intervjua personer som brinner för samma intresse som vi på SandT gör. Under tiden vi pratar sätter Kristin ord på det jag själv känner ”Välj att tänka att det är enkelt! Välj tankar som du mår bra av!”  Tack för en härlig intervju med dig! /Tessan

Berätta lite om dig själv. 

Jag är Mamma till två fantastiska söner, det är min viktigaste roll i livet.
Yrkesmässigt har jag jobbat med TV i 22 år och jag driver två egna olika bolag.
I mina bolag jobbar jag med en app som heter Klustr vilken handlar om att förenkla och organisera dagen, veckorna och framtiden med dom vi har närmast runtomkring oss. Den enkla lösningen för alla som vill organisera sitt liv på ett väldigt enkelt sätt., klicka här för att läsa mer om Klustr.
Jag skriver just nu en bok som snart är klar. Utöver det  föreläser jag och är moderator.

Privat är jag allra helst med barnen och älskar att träna. Träning har varit en del av mitt liv sedan jag var liten då min pappa startade sitt första träningscenter när jag var 10 år. Vikten av att må bra är dels att vara en stark mamma, må bra i mig själv och förmedla det till mina barn. Mår jag bra så har de också större möjlighet att må bra. Jag gillar även skidåkning, golf, tennis och älskar att resa med barnen. Att uppleva äventyr tillsammans med dem är det bästa. 

Vad jobbar du med?

Förutom det jag nämnt ovan så är jag med på en del löparresor och olika tv-projekt.

Har du familj?

Två söner, min mamma, pappa, systrar och bröder.

Jag är nära alla mina syskon och tycker det är härligt att jag och mina bröder, som bor i Norge, är väldigt nära trots att vi inte växt upp tillsammans. Hela min familj är viktig för mig.

Hur länge har du ätit gluten- och mjölkfritt?

Jag har förmodligen varit laktosintolerant hela mitt liv. Laktos testades först när jag var 35 år. Då hade mitt magont blivit en vardag och jag tänkte inte så mycket på det. Jag har haft problem med magen mer eller mindre i hela mitt liv.

Gluten har jag varit helt utan sedan augusti i år och mjölkprodukter har jag varit utan sedan jag var 35 år. Jag hanterar små mängder mjölkprodukter men har valt att vara helt fri från gluten.

Varför valde du att utesluta gluten och mjölk ur din kost?

Främst på grund av att jag får ont i magen av det men även för att det inte är bra för kroppen.

Magen var utrustad för att ta hand om gluten förr men då fanns inte all annan processad mat som det gör i dag och vi var skonsammare mot våra magar.

Min ena son är känslig mot vetemjöl, han får utslag direkt. Min andra son tog bort det för en månad sedan för att han ville testa hur kroppen reagerade.

Vad är det enklaste med din hälsosamma livsstil?

Det enklaste är helt klart att man mår bra av det. Det är inte jobbigt.
Människan är lat i grunden och tror att allt är så komplicerat. Och man vill göra allt enligt gamla rutiner. Det är inte svårt att byta ut och förändra sin livsstil om man tar en sak i taget.

När man väl vågat testa så märker man att det inte tar mer tid eller energi att leva hälsosamt, tvärtom.

Det handlar om balans!

 

 

 

 

 

Vad är det svåraste med din livsstil?

Ingenting är svårt så länge man är tydlig. Om jag är bortbjuden så plockar jag det jag kan äta eller så säger jag till innan om vad jag inte äter.

Om du äter ute eller är på resande fot, hur gör du för att få tag i bra mat?

Ute på café och restaurang finns alltid alternativ. Där upplever jag att man alltid kan få bra alternativ och också att framförallt restauranger är väldigt bra på det i dag.

Jag har alltid mellanmål med mig oavsett om jag jobbar hemma i Stockholm eller är ute och reser, det kan exempelvis vara cashewnötter och russin eller några ägg och en frukt. Om vi gör långresor brukar jag ta med lite mat på flyget, glutenfria mackor och frukt till barnen.
För mig har det blivit en vana och rutin att ta med mellanmål. Det är då det blir enkelt.

Märkte du någon förändring då du slutade med mjölk och gluten?

Mjölken gör att jag inte får ont i magen längre.

Sedan jag blev glutenfri har magen lättare att göra sitt jobb. Jag var trött och mer lättirriterad tidigare, det är jag inte nu.
Om jag fuskade kunde jag känna av gluten i tre till fyra dagar efteråt.

Har din livsstil påverkat din omgivning och i så fall hur?

Det tror jag absolut, på ett positivt sätt.
Mina kompisar tänker annorlunda när de lagar mat till mig. De väljer nog också bättre mat till sig själva.
Mina barn har automatiskt förändrat sin kost.

Var hittar du information och inspiration?

Överallt! Hos min vän Emily Glarner-Chan (foodbyemily.com), via olika länkar. Det var just så jag hittade till er på SandT.
Mitt intresse gör att jag ständigt söker den information jag vill ha.

De är roligare att få tips om ämnet jag brinner för än de som gör reklam för exempelvis jul när jag skriver om glutenfria maträtter. Jag gillar inte att bli utnyttjad i reklamsammanhang.

Är det något i din vardag som du saknar sedan du lade om din livsstil? 

Nej, det har bara blivit bättre.

Om du skulle få förändra en enda sak i skolmaten, vad skulle det vara?

Jag skulle vilja ta bort vetemjölet. Maträtter med gluten är tyvärr så lättillgängligt och enkelt att använda. Det serveras allt som oftast mackor, müsli osv till mellanmål och även som tillbehör till lunchen. Det anser jag att man  enkelt skulle kunna byta mot bättre livsmedel.

Vilka är dina tre bästa tips till någon som vill ändra sin livsstil?

  • Ta en sak i taget
  • Om du gör ett nytt recept, gör det flera gånger så du lär dig hantera ingredienserna. Byt sakta men säkert ut innehållet i ditt skafferi så att du vet vad du ska ha produkterna till. Annars blir det lätt att du har en massa produkter i ditt skafferi som bara blir för gamla.
  • Välj dina tankar! Välj tankar som du mår bra av.

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt