Vi på SandT träffade Fredrik Paulun för flera år sedan på “Allt för hälsan” mässan i Kista. Senare var han vår lärare kring Paleolitisk kost då vi utbildade oss till Kostrådgivare. Det var enkelt att välja just Paulus kostrådgivarutbildning då de dels alltid håller sig till ren fakta och forskningsrapporter men även då vi tycker att de har en bra syn på vad hälsa är.

Fredrik Paulun är en välkänd hälsoprofil för många av oss och för oss på SandT har han varit inspirerande genom alla sina böcker och genom givande blogginlägg med bra fakta att luta sig mot.
Läs om Fredrik och hans hälsoresa!
/SandT, Sofia och Tessan

Berätta lite om dig själv.
Jag är en livsnjutande näringsfysiolog som vid 40-års ålder fick balans i livet. Det är lätt att lära ut och svårt att själv uppnå det. Men i dag trivs jag väldigt bra med mitt liv. Jag äter lagom nyttigt, tränar lagom mycket och njuter väldigt mycket.

Vad jobbar du med?
Jag utvecklar livsmedel under varumärket Paulúns och driver Paulúns Näringscenter som bl a utbildar kostrådgivare. Jag skriver också böcker och föreläser runt hela landet.

Har du familj?
Jag lever tillsammans med min hustru Helena och sönerna Adam snart fem år, Dorian ett år gammal och en liten tjej som väntas komma till sommaren.

Hur länge har du ätit gluten- och mjölkfritt?
Sedan 2004.

Varför valde du att utesluta gluten och mjölk ur din kost?
Av en ren slump hittade jag vetenskapliga studier som visade att både gluten och mjölk var kopplat till två problem jag hade, eksem och ledvärk. Att ta bort det ena hjälpte inte och inte heller att ta bort det andra utan när både gluten och mjölk försvann ur min kost så försvann också mina symptom. Jag gick också ner några kilo i vikt helt automatiskt och blev mycket piggare.

Vad är det enklaste med din hälsosamma livsstil?
Det finns så mycket gott att äta och jag ser till att äta mat lagad av riktiga råvaror. Jag tror verkligen inte att det är bra med tillsatser, socker, raffinerat mjöl etc.

Är det något i din vardag som du saknar sedan du lade om din livsstil?
Egentligen bara den lagrade osten men samtidigt kan ett nybakat bröd vara väldigt gott också men bara tanken på att äta det känns tveksam. Det är inte värt det då jag vet att det försätter min kropp i ett inflammatoriskt tillstånd som påverkar min hälsa negativt.

Har din livsstil påverkat din omgivning och i så fall hur?
Det gör att min familj äter nyttigare och i stor utsträckning glutenfritt. Det är bra för alla, särskilt barnen eftersom gluten är kopplat till många sjukdomar som t ex diabetes typ 1.

 

 

Vad är det svåraste med din livsstil?
Att jag inte får äta ost som jag älskar! Någon gång per år gör jag det dock och äter de mest underbara lagrade ostar som finns.

Om du äter ute eller är på resande fot, hur gör du för att få tag i bra mat?
Jag planerar och tar med egen mat om jag inte vet att det finns något bra på plats. Kommer jag t ex sent till ett hotell och köket är stängt ber jag dem lägga undan en räksallad i receptionens kylskåp. Jag har även alltid en påse nötter och torkad frukt med mig vilket har räddat mig många gånger.

Märkte du någon förändring då du slutade med mjölk och gluten?
Jag blev piggare och vissa andra sublima symptom jag haft som känselbortfall och nervryckningar försvann. Det kan också ha berott på att jag fick ett mindre stressat liv, men det kan också bero på att gluten och mjölk tidigare triggade mitt immunförsvar. Min mamma hade MS och det finns en genetisk faktor så en väldigt osäker teori är att jag hade någon light version av sjukdomen som helt enkelt självläkte när jag tog bort två kända riskfaktorer för MS.

Om du skulle få förändra en sak i skolmaten, vad skulle det vara?
Att göra det olagligt att servera mat med tillsatser och socker till barnen och se till att det alltid lagas mat på riktiga råvaror. Då skulle man komma långt även om man använde billiga råvaror.

Vi har sett att du gett ut ett eget vin. Hur kommer det sig att du valt att jobba med vin?
I mina ögon är rödvin en hälsodryck så länge man dricker den som jag gör dvs 1-2 glas per dag. Forskning visar att det skyddar mot hjärt- /kärlsjukdomar, diabetes typ 2, övervikt och dessutom håller det testosteronnivåerna uppe. En måttfull konsumtion ger ca 20% högre testosteronnivåer vilket är bra för humör, muskeltillväxt och energinivå. Hos kvinnor har det visat sig öka sexlusten och kvaliteten på sexlivet. Självklart ska det vara ett ekologiskt rödvin utan tillsatt socker.

Var hittar du information och inspiration om kost som passar dig?
Jag får input från mina kollegor och tar del av ny forskning. Jag har t ex många uppdrag då jag går genom forskningen på ett visst område och hittar massor av nya studier. De stärker mig i min uppfattning av vad som är bra mat. Man kan säga att vi kommer allt närmare sanningen om vad som verkligen är nyttigt.

Vilka är dina tre bästa tips till någon som vill ändra sin livsstil?

  • Undvik socker och andra raffinerade livsmedel.
  • Ät mat gjord på riktiga råvaror.
  • Ät god mat i tillräcklig mängd så håller du både vikten och hälsan i balans.

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt