Magnesium – balans och symptom

Idag berör vi ämnet fakta kring vitaminer och mineraler och dess betydelse för vår hälsa.

Många vitaminer och mineraler får vi enkelt i oss via kosten och kan snabbt komma upp i rekommenderade dagsdoser, men vissa av dem har vi brister på. Detta kan bero på en rad olika faktorer.

Tänk om det fanns ett mineral som kunde avhjälpa sömnsvårigheter, stress, utmattning, muskelkramp, hjärtbesvär, depression, nervositet m.m. Finns det ett sådant? Ja det finns det, och vi är många som har bristsymtom som dessutom lätt kan avhjälpas.

Magnesiu:Kalcium

Kalcium behöver magnesium för ett upptag i kroppen. När alltför mycket kalcium konsumeras så drar det ur magnesium ur kroppen. Detta skapar en magnesiumbrist och personen kan få bristsymtom enligt ovan. Detta inträffar ofta med människor som dricker mycket mjölk. Mjölk innehåller åtta gånger så mycket kalcium som magnesium (8:1) och kommer därför i längden att skapa en magnesiumbrist. Detta är en trolig anledning till benskörhet i länder som har hög mjölkkonsumtion.

Därför är det en god idé´att koncentrera sig på att få i sig bra med magnesium via kosten. Naturliga källor rika på magnesium är nötter, frön, baljväxter, frukt och grönt. Stor andel finns i obehandlade vegetabilier.
Tillskott rekommenderas och är nästintill omöjligt att överdosera.
Då gärna i kombination med kalcium i förhållande 1:3 eller 1:2.

Nötter

Varning för Kalcium/Magnesium tillskott som innehåller MgO = magnesiumoxid.
(Nästan hälften av all tillskott som säljs innehåller detta ”billiga” ämne som går rakt igenom tarmen utan att ta upp mineralen)

På shop.sandt.nu har vi valt att ha ett tillskott där man får i sig rätt mängd kalcium i förhållande till magnesium.  Kalcium/Magnesium tillskott, utan MgO. Pris 132kr och du klickar hem dem här.

Må så gott!
SandT

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.