Matinspiration i Thailand

Nyss hemkomna från varma, tropiska, soliga, regniga, molniga paradiset Thailand. Efter två veckor av barfotavärme 24 h om dygnet (timmarna som jag gick i ett par sandaler/skor är lätträknade) är det svårt att fatta att vi precis varit där och fått njuta av allt som Thailand har att erbjuda.
Kontrasternas och turisternas land.
Vi har haft “turen” att få uppleva Thailand som ett lugnt, stillsamt och behagligt land. Turistfällor, barn/människohandel har vi lyckats undgå. Som med alla fina turistländer finns det ju en baksida av medaljen.
Jag har också insett vilka delar jag vill tillbaka till och vilka delar jag inte behöver uppleva igen.

Khao Lak var som Thailand ska vara, lugnt, behagligt, vackert, fin strand och fint vatten. Mycket var nytt och det självklart från tsunamin som ju förstörde stora delar av Khao Lak.

Andra veckan tillbringade vi i Bang Tao (Sunwing resort and spa) vilket är nära Phuket och det kändes…Ett perfekt familjehotell men kanske inte ett ställe vi återvänder till. Exploaterat, sämre mat, svårare att ta sig ut på båtutflykter och nästintill lite hysterisk den här tiden på året. Men eftersom vi fick möjlighet att tillbringa härliga dagar med kära vänner som bor i Thailand uppvägdes det plus de glada barnen som fick leka med Lollo och Bernie i en vecka…

Maten då? Vi hade, som förra året, inga som helst problem att äta gluten- och mjölkfritt. Kvalitén varierade men överlag är smakupplevelserna fantastiska. Pad Thai, Gaeng Ped, Papaya sallad, Biffsallad, Paneng Curry  och nyfångad, stekt fisk är några av favoriterna. Det är ju som bekant inte många som besitter kunskaper i det engelska språket och ibland får man ta det säkra före det osäkra. Mitt val hamnade oftast på kokosmjölk med olika smaksättningar, oftast med kyckling. Men hur gör de alla matkreationerna? Och hur lång tid tar inte det;)?

Har också konstaterat den stora smakskillnaden mellan deras kokosmjölk och våran.
Och vilken upplevelse att dricka färskt, nyttigt kokosvatten direkt ur nöten.

Färska kokosnötter är rika på bland annat antioxidanter och elektrolyter, exempelvis kalium. Drycken är läskande och god och förser kroppens celler med naturlig fukt. Den är näringsrik och samtidigt fettfri med ett lågt kaloriinnehåll. Perfekt för att återställa vätskebalansen och fylla på energinivån efter träning.

Mangosteen (brun frukt med vitt fruktkött) – en helt ny smakupplevelse för min del. God som attan, kallas för “fruktens drottning”.
Mangosteen är känd för sitt rika innehåll av en grupp fytonäringsämnen som kallas xanthoner. Dessutom innehåller frukten naturligt förekommande mineraler, enzymer, vitaminer, antioxidanter, fytonäringsämnen och bioflavonoider. (superfrukter.se)

Drakfrukten (rosa skal, vitt fruktkött och svarta prickar) – Denna urläckra frukt är rik på c-vitamin, lykopen och kostfiber för att nämna några.

Fick idag vid samtal med Stina på Kroppsro i Jönköping detta ovärderliga tips vid semesterresor.
Dutta lite jojobaolja i näsan när du ska ut och flyga. Det skyddar mot yttre patogener, håller bakterier från aircondition borta.
Så nästa gång ska jag stoppa jojobaolja i näsan och hoppas på att slippa onödigt halsont;)

Jag kan lugnt konstatera att Thailand gav mersmak även den här gången. Jag älskar också att plånboken inte blir ledsen när en måltid går på runt 130 baht (ca 26 sek).

Ha en fortsatt fin tisdag! <3
/Sofia

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt