Tips på snabblunch

Det händer titt som tätt att jag inte tar mig tid att äta en bra lunch, jag skyller på att jag behöver jobba på utan avbrott, att jag har möten att förbereda eller andra saker. Men för att vara optimalt effektiv och i balans (bla blodsockret) så är det så enormt viktigt att äta en bra lunch.

I dag blev jag väldigt nöjd med min supersnabba lunch som bestod av en bädd av ekologisk ruccola, tomater, buffelmozzarella, citron och tonfisk som jag blandade med kallpressad olivolja, citron, dijonsenap, salt och peppar. Jag tyckte det blev mycket gott och slängde dessutom ihop det på mindre än fem minuter.

Tonfiskröran går bra att göra i förväg om du önskar förbereda lunchen på morgonen och ta med till jobbet.
Alternativ till buffelmozzarella kan exempelvis vara ett kokt ägg.

I dag faller det stora snöflingor här i Stockholm, taken och marken är vita vilket gör att det känns lite ljusare ute. Men det är ändå en mörk och solfattig årstid vilket gör att det är viktigt att äta D-vitamin då vi inte får i oss det (D3 vitamin) naturligt från solen den här årstiden.

Några exempel på D-vitamin’s effekter:

  • Bra för skelettet, starka ben.
  • Studier visar på minskad risk för cancer.
  • Studier visar även att man blir piggare, minsad vinter- och vårdepression och trötthet.
  • Minskad fettmängd och minskat bukfett med tillskott av D-vitamin.
  • Bättre immunförsvar
  • Sedan finns det en rad olika andra bra syptom, läs om dem hos www.kostdoktorn.se

Önskar er en mysig kväll!
/Tessan

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt