Mer av det goda för kropp och knopp

2015 är året då vi tror att vi alla blir än mer medvetna, då vi blir allt fler som sprider budskapen om att värna om våra värdefulla kroppar.
Vi på SandT gillar att hålla det enkelt och att prata om vad vi mår bra av att äta, just därför kommer vi i dag lysa upp de goda fettkällorna och de goda lösliga fibrerna.

 

De goda fettkällorna Omega 3 och Omega 6 finns i följande livsmedel och tillskott:
Omega-3
Feta fiskar såsom lax, sill, makrill, ål osv.
Avocado
Frön och nötter
Alger
Omega 3

DSC_6282

Omega-6
Kallpressade oljor såsom olivolja, rapsolja, kokosolja och kakaosmör

kokosolja urtekram

Lösliga fibrer är de goda fibrerna som bland annat är ämnesomsättningens goda hjälpreda och en riktlinje att lägga på minnet är att lösliga fibrer är de som blir gelbildande/slemmiga vid blötläggning.

Lösliga fibrer:
Frukt
Grönsaker
Chiafrön
Havregryn
Linfrön
Psylliumfrön

chiafrön

Årets första hälsosamma tips från oss på SandT: 
Tänk på att undvika uppvärmt fett och processad mat, använd rikligt med grönsaker och välj alltid minst en bra fettkälla till varje måltid.

Ta hand om dig!
SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt