när mitt barn drabbas av matallergi

Min yngsta dotter, Vera, fick en tuff start på livet med RS-virus vid 2 veckors ålder följt av förkylningsastma, mjölkproteinallergi och innan vi insåg att hon även är glutenintolerant så fick hon infektion på infektion och hade väldigt få friska dagar under sina första två år.

När jag tittar tillbaka på den tiden så känner jag väldigt starkt att jag vill hjälpa andra föräldrar att se det enkla i vår livsstil, det enkla och det rena och förhoppningsvis underlätta lite under den första fasen som kan vara både svår och jobbig. Att ställa om sin livsstil är inte alltid så enkelt. Att vara känslig för gluten och mjölk kan innebära så många olika symptom, det behöver inte bara visa sig genom en direkt allergisk reaktion utan kan lika gärna vara andra saker såsom exempelvis eksem, nedsatthet, astma, överaktivitet, problem med öron osv.

I dag äter vi en helt gluten- och mjölkfri kost och är måna om att ge alla våra barn kalciumrika grönsaker och en fiberrik kost. Vera går nu upp i vikt och har ett jämnare humör, hennes mage fungerar normalt, sömnen har förbättrats väsentligt, påsarna under ögonen är borta och hon blir inte sjuk så fort någon nyser  i hennes närhet. Vi lever helt enkelt ett friare liv såhär, utan all oro, förstoppningar och infektioner.


Här är Vera, en frisk dag vid skidbacken!                                                                           Foto: Charlotta Birgersson

Jag oroar mig aldrig över att hon inte ska få i sig tillräckligt med kalcium då hon dricker kalciumberikad havre- och mandeldryck. Till frukost brukar jag smyga ner en del frön i smoothien och vi ser till att det allt som oftast finns gröna grönsaker serverat till maten vi äter.

Min mormor brukar oroa sig över att vi kommer att få benskörhet, för visst får man starka ben av att dricka mjölk!? Nej, tyvärr är det där en myt och det visar sig väldigt starkt när man tittar på hur många som har benskörhet i Sverige, Finland och Storbritannien där det konsumeras mest komjölk i hela världen och där man också har högst andel benskörhet jämfört med övriga världen.

Några tips på vägen:

  • Var trygg i att du gör rätt som tar bort mjölkprodukter och gluten om ditt barn visar en överkänslighet mot detta. Om kroppen en gång sagt att den inte vill ha dessa produkter så har jag svårt att tänka mig att det är rätt att försöka introducera det igen och om man vill göra det, var lyhörd för andra symptom som kan dyka upp.
  • Var trygg i att ditt barn får i sig tillräckligt med kalcium om du serverar en varierad kost. På SandT.nu hittar du många recept som är både fiberrika och innehåller kalcium. Rekommenderat intag för små barn är 600mg/dag. Havremjölk/mandelmjölk innehåller lika stor mängd kalcium som komjölk och vid 5 dl har du täckt dagsbehovet. Tänk på att kalcium även finns i nötter, frön, ägg, gröna bladgrönsaker och kål.
  • Du känner ditt barn bäst och vet när det är något som inte stämmer, det är svårt för en läkare att se det då barn är väldigt olika. Skriv därför ner alla saker som är annorlunda, som inte är bra osv och ta med det vid ett eventuellt läkarbesök. Se också till att få träffa en mag- och tarmspecialist.
  • Vi har haft tur som träffat väldigt duktiga och lyhörda läkare, det var en stor trygghet för oss, framförallt när Vera var bebis. När jag pratar med föräldrar vars barn har problem med magen så får jag tyvärr väldigt ofta höra att läkarn inte lyssnat, eller inte tycker att man behöver göra en utredning utan kanske istället ordinerar laxerande. Där önskar jag att alla föräldrar vågar stå på sig, läsa på lite extra och vågar lita på vad de egentligen vet och begära en utredning.
  • Ett blodprov är väldigt diffust och visar ofta inte om man är allergisk, intolerant eller överkänslig och en gastroskopi vill man helst inte göra på små barn, därför är en provokationsmetod väldigt bra på barn, föreslå det för din läkare om denna inte kommer med förslaget själv.
  • En utredning kan vara bra att göra då man kan få intyg till skola, rabatterade priser på glutenfritt mjöl osv.

/Tessan

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt