Omega 3 – Varför då?

Omega 3 och omega 6 är fleromättade fetter och också livsnödvändiga för våra kroppar. Kroppen kan själv inte tillverka dem och därför behöver vi tillsätta dem genom kost eller tillskott. 

Omega 3 har en antiinflammatorisk effekt vilket innebär att alla som lider av någon sjukdom där inflammationer spelar en avgörande roll kan ha nytta av att öka sitt intag av omega 3 fetter. 

Några exempel på sådana sjukdomar är 

  • Olika typer av reumatism
  • Atopiskt eksem (ej allergiskt)
  • Psoriasis
  • Inflammatoriska tarmsjukdomar

Förutom detta så förebygger och motverkar ett tillräckligt intag av omega 3 även åderförfettning, motverkar blodproppsbildning och kan ha en positiv effekt på det goda kolesterolet i blodet.

Av olika anledningar minskar vårt intag av omega 3, en av de orsakerna är att vi äter mer processad mat (hel och halvfabrikat) detta får till följd att många inflammatoriska processer går på högre varv i våra kroppar än de borde. Lider man av någon inflammatorisk sjukdom kan ett ökat intag av omega 3 därför ge en väldigt positiv effekt. Den allmäna hälsan och välmåendet kan också påverkas så dagens tips från oss är ät mer omega 3

Några exempel på omega 3 källor
Tillskott i form av kapslar
Feta fiskar såsom lax, makrill, sill och sardiner
Nötter och linfrön
Alger

Vi har valt Omega 3 som skonar havets fiskbestånd och är gjord av mikroalgen Schizochytrium sp.
Därför passar den även bra för fiskallergiker, vegetarianer och veganer.

Klicka hem den på rabatterat pris här!

Vi önskar dig en helt fantastisk dag!
SandT

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt