Problem med acne? 5 enkla tips

Acne uppstår vanligen vid en obalans av något slag. Acne är inflammatoriskt varför våra tips till personer med acne-problem är att äta en kost som är anti-inflammatorisk. Nedan hittar du några enkla grundläggande och övergripande tips. 

Det vanligaste är att man har problem med acne i tonåren men trots att tonåren är över kan problemen kvarstå. Det är inte helt ovanligt att man lägger mycket pengar på dyra salvor och behandlingar, vilket säkerligen också hjälper i många fall men vad många glömmer bort är att det är fullt möjligt att äta sig till en friskare hud. Maten vi stoppar i oss påverkar både våra celler och hormoner.

5 tips – ge det minst 4 veckor:
1. Börja med att utesluta alla mjölkprodukter. Välj havre-, mandel-, kokos- och rismjölk.
2. Minimera intaget av snabba kolhydrater; godis, vitt bröd, läsk, snacks, pasta, vitt ris osv.
3. Ät anti-inflammatorisk kost – omega 3, ingefära, vitlök, chili, gurkmeja, kanel
4. Välj alltid oprosessad mat och välj istället hela råvaror och laga maten från grunden så att du vet vad du får i dig under dessa fyra veckor.
5. Ät glutenfri kost (detta går även hand i hand med snabba kolhydrater), gluten är inflammatoriskt och bör av den anledningen uteslutas helt under dessa fyra veckor.

Ät mer av:
Lösliga fibrer (havregryn, linfrön, chiafrön osv), fisk, grönsaker, bär, gurkmeja, vitlök, ingefära, probiotika, omega 3.

Så kan SandT hjälpa dig:
När man gör en större förändring med kosten kan det vara skönt att få en hjälpande hand på vägen, du kan boka en kostrådgivning hos oss där du under dina fyra veckor har möjlighet att kontinuerligt ställa frågor, prenumerera på vår veckomeny med vårt kostnadsfria medlemsskap. Under fliken recept hittar du recept som är helt glutenfria och mjölkfria. I vår shop hittar du både glutenfria och mjölkfria produkter samt Omega-3 och Probiotika.

Stort lycka till och tveka inte att höra av dig till oss med frågor!
SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt