Proteinkällor?

Om du tittat på nyheterna senaste dygnet så har du nog inte undgått att höra om hur mycket protein i form av kött man skall äta i olika åldrar, hur farligt det är osv. Här kan du exempelvis läsa ur Expressens artikel. Det är svårt att inte bli lite ledsen över bristande information och också över tanken på hur rädda många människor blir över “nya” forskningsrapporter som kortfattat slängs ut i media.  

biff

Rött kött i för stora mängder är inte bra för hälsan, det är inget nytt. Men att det skulle vara lika farligt att äta animaliskt protein som att röka 20 cigaretter om dagen känns inte helt relevant. Det skulle vara intressant att veta vilka mängder rött kött de baserar den texten på, förmodar att rapporten egentligen handlar om rött kött. Det är många frågetecken som kan väckas ur medias artiklar och nyhetsuppläsningar.

Vad vi ofta glömmer är att äta efter hur mycket vi gör oss av med, vår livsstil och inte minst att känna efter vad just din kropp önskar att du stoppar i dig.
I regel äter vi för mycket av både protein och kolhydrater och är allt för rädda för de goda fettkällorna. Vi äter också ganska enformigt vilket i sin tur kan leda till olika sjukdomar. Vi brukar säga att “Man tankar sin bil med rätt bränsle men man är inte så noga med vilket bränsle man tankar sin kropp med”.
Kosten påverkar enormt mycket men inte allt. Vi har våra arvsanlag och även de yttre faktorerna i form av miljö, stress mm.

Rekommenderat intag av protein är 0,8 g protein per kilo kroppsvikt per dag.
Att minska intaget av rött kött gör att man minskar risken för inflammationer i kroppen. Samma sak är det med socker, transfetter (stekt och friterat bland annat) och andra inflammatoriska livsmedel. Inflammationer ökar i sin tur risken för att få bland annat cancer.

Man kan också se att mjölken är farlig står det i artikeln men det står inte varför. 

Mjölk har många fördelar men tyvärr också många nackdelar. Även här tror vi att en överkonsumtion påverkar matallergier och inflatoriska sjukdomar.
Mjölkprodukter: fil, yogourt, kesella, kvarg, mjölk, cremefraiche, skummjölkspulver, vassle osv osv

Några fördelar:
Mjölk sägs kunna skydda mot tarmcancer
Proteinkälla
Kalcium
Fettkälla

Några nackdelar:
Prostatacancer
Innehåller retinol som ger en ökad benskörhet
Diabetes typ 1
Inflammationsökande

 

Proteinkällor:
Ät med måtta och välj dina råvaror med omsorg.
Gärna ekologiskt kött, då vet du att djuret inte blivit matat med dåligt foder, antibiotika osv.
Ät mer fisk.
Variera proteinkällorna med vegetariska proteinkällor, ägg, skaldjur, fågel, fisk och kött.

Ät med måtta och glöm inte att stanna upp då och då för att lyssna på din kropp!

Ha en fin dag!
SandT

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt