Raw food mellanmål

Att kunna slänga med ett mellanmål i väskan som inte blir dåligt under dagen kan vara lite lurigt.
Här tipsar vi om två goda mellanmål att ha med under dagen.

 

Raw carob bollar

INGREDIENSER
  • 20 st urkärnade dadlar
  • 4 dl glutenfritt havregryn
  • 5 msk carobpulver
  • 5 msk kallpressad kokosolja
  • 6 msk kaffe
  • En knivsudd salt
  • ca. 1 dl sesamfrön
TILLAGNING
Kärna ur och lägg dadlarna i en bunke.
Tillsätt carobpulver, havregryn, kokosolja och sist kaffe – mixa väl med en stavmixer.
Rosta lätt saltade sesamfrön i en torr stekpanna. Låt dem svalna.
Under tiden som sesamfröna svalnar rullar du små bollar av smeten.
Rulla sedan bollarna i de rostade sesamfröna. Ställ i kylen en liten stund och servera sedan till fikat.
DSC_8441
Bär och nötmix
Gör blandningen efter tycke och smak, välj med fördel ekologiska varor, med exempelvis följande ingredienser:
Karamelliserad ingefära – Saltåkvarn
Mandlar med skal
Torkade blåbär
Kokosskivor
Goijibär
Tänk på att ingredienserna i dessa båda mellanmål är väldigt energirika och du behöver inte så stor portion. Portionens storlek är dock olika beroende på hur mycket du rör på dig.
DSC_8437
Njut dagen!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt