Så grillar du säkert

Vi har gett en hel del tips på tillbehör utan gluten och mjölkprodukter till grillen men inte skrivit så mycket om just själva grillandet. Vi har hämtat lite inspiration ur boken “Maten som skyddar mot cancer” av Kerstin Hultén, till detta blogginlägget, som för övrigt är en bok med många härliga recept och vackra bilder. Om du är intresserad av boken så går den att köpa här.

Om man äter mycket stekt, grillad, friterad och rökt mat ökar risken för cancer. Ju mer man tillagar maten med någon av dessa metoder desto mer skadliga, cancerframkallande ämnen bildas.

  • Det är betydligt mer hälsosamt att grilla grönsaker och frukt eftersom det är proteinerna och fettet i köttet och fisken som ger upphov till skadliga ämnen.
  • Skär av allt synligt fett för att undvika att det droppar ner fett på glöden som börjar brinna och förstör köttet.
  • Dela köttet i mindre bitar innan du börjar marinera det. Då minskar tillagningstiden.
  • Marinera kött och fisk i minst 1 timme före grillningen i marinader med exempelvis mycket kryddor, örter, chili, ingefära och vitlök.
  • Torka av överflödig marinad om den innehåller olja innan du börjar grilla för att undvika att det börjar brinna.
  • Sänk temperaturen i grillen om det går. Dra ner på gasen eller använd mindre grillkol. Se till att grillen är väl rengjord för då minskar risken för att det grillade blir bränt.
  • Vänd köttet ofta för att undvika att det bränns vid.
  • Fyll på med antioxidanter genom att börja med en sallad och ät mycket grönsaker och frukt, de är våra bästa källor för skyddande antioxidanter, mineraler och fibrer.
  • Ha olika uppläggningsfat till rått och tillagat kött.
  • Allt från växtriket som är saftigt, syrligt och/eller färgstarkt och smakrikt är utmärkt att använda till marinader och att äta före och som tillbehör till det grillade köttet.
  • Förebyggande är att äta mycket omega-3, finns naturligt i feta fiskar, vissa vegetabilier och som tillskott.

Må gott!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt