Sanna Ehdin inspirerar

I slutet av förra veckan besökte jag Göteborg för att lyssna på Sanna Ehdin.

Sanna Ehdin Anandala, forskare inom immunologi och doktor inom bioteknik
Sanna är en uppskattad föreläsare och författare och en av Skandinaviens främsta företrädare för den nya hälsorörelsen. Hon har samlat nästan 30 års hälsostudier och erfarenhet till en unik helhetssyn i tolv böcker som sålt i en miljon exemplar.
Hon har studerat självläkning, komplementär-/alternativmedicin och helhetshälsa (integrerad medicin).

För mig har Sanna varit en stor inspirationskälla då jag för 8 år sedan i samband med sjukdom la om min kost. Genom hennes böcker och på hennes sida, www.ehdin.com, förstod jag att det finns en koppling mellan vad vi äter, hur vi lever och vårt hälsotillstånd. Att förebygga, stärka och i vissa fall läka med kosten var dörröppnaren för mig till den nya värld som jag steg in i. Jag förstod också att jag själv måste bestämma hur jag vill leva och framförallt är det upp till mig själv vad jag väljer att stoppa i mig.

Sanna pratade om sin egen väg, från sjukdomsbilder som ex. borrelia för 2 år sedan, till ett nyare mer friskare liv.
Hon valde att dela in den 2 1/2 h långa föreläsningen i två delar. En kostdel och en del som belyste den mentala hälsan.
Det som också gjorde dessa två timmar så inspirerande var att hon interagerade starkt med oss som var där (90% kvinnor, såklart) vilket gjorde att det fördes mycket diskussioner och samtal genom föreläsningen.
Jag tycker att det gjorde henne som person intressant och samtidigt blev det en skön stämning i lokalen och flera gånger visade hon prov på en härlig humor och självdistans.

Utan att förespråka varken LCHF eller Paleolitisk kost menar hon att vi bör äta enligt våra gener, dvs det vi är skapta för från början då våra gener inte förändrats nämnvärt på 10.000 år och att fetträdslan som bredde ut sig på 80-90-talet har skapat ohälsotillstånd över hela världen. Idag är det inte undernäring som är största dödsorsaken i världen, enligt WHO, utan det är fetma.
Att räkna kalorier tillhör absolut inte hennes sätt att leva och med val av rätt produkter kan vi behålla både god hälsa och en stabil vikt.

Vad är då hälsosam/ohälsosam kost?

Fetter vi bör äta mer av är;
Kokosolja, Kallpressad olivolja, oliver, avokado, nötter, smör och feta fiskar som är rika på omega 3 (makrill, lax etc)

Härdade fetter som finns i färdig mat, kakor, godis, glass etc är starkt inflammationsfrämjande och bör begränsas eller allra helst plockas bort helt. Stekt mat kan också bilda transfetter så tänk på hur du grillar/steker maten. Mer information om det i ett tidigare inlägg här.

Hon är stark förespråkare för att plocka bort gluten, mjölk, bönor som kan skapa inflammationer i kroppen. Likaså den genmodifierade majsen och sojan.
Miso (japansk sojaprodukt) är fermenterad och ok att äta  men kan ibland vara gjord tillsammans med glutenhaltiga spannmål. Kolla alltid det före du äter miso om du vill undvika gluten.

Socker och stärkelse och hur även det skapar inflammationer i våra kroppar.
Stärkelsesirap som finns i mycket av våra färdigprodukter, glass, godis och kakor, triggar igång sötsuget och hungern ännu mer och får oss att inte vilja sluta äta…

Mat som är  inflammationsdämpande (IFD-mat) är bl.a kryddorna ingefära, gurkmeja, vitlök, kanel. Sanna kommer synas på vår sida till sommaren så håll utkik efter mer information kring just IFD-maten.

Att lyfta upp någon i din närhet lyfter dig själv!
Titta på din tallrik och reflektera 
Klappa dig på axeln med jämna mellanrum – se till att inte ge dig dåligt samvete om inte alla val är “rätt”. 

Att stärka den mentala hälsan pratade Sanna också mycket om och om du får möjlighet att lyssna på henne så ta tillfället i akt.
Här är hennes “turnéplan” 


Jag fick lite tid efteråt med Sanna för att prata lite mer och inom kort kommer ni som sagt kunna läsa mer av henne hos oss.

Må bäst denna “vårregnsoliga” måndag!

/Sofia

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt