Vilken tur att vi slipper äta gluten!

Är rubriken provocerande? Jag tänker såhär: Dels slipper jag äta alla onyttiga bakverk och slipper därmed en massa onödiga kilon, jag har alltid en bra anledning att tacka nej och folk propsar inte på att jag skall “smaka lite i alla fall”. Det finns massor av hälsosamma anledningar men jag skall inte trötta ut er med dem här och nu. 

När det gäller att leva utan gluten så känner både jag och Sofia oss lite frälsta då vi båda fått en bättre hälsa, frälsta och tacksamma över att slippa äta gluten. Jag vet att det låter hur nördigt som helst men det är vår nördiga sanning. Vi har av olika anledningar uteslutit gluten ur vår kost och levt utan det i flera år. Ni kan läsa mer om våra personliga resor under rubriken “om oss” här på vår hemsida.

Det påstås att gluten är/kan vara orsaken till många av våra vanliga sjukdomar såsom ledbesvär, fibromyalgi, nedstämdhet, migrän, diverse tarmsjukdomar mfl. Skeptikerna tycker mest att det låter onödigt och krångligt för en icke glutenintolerant att inte äta gluten. Vi menar att ingen mår dåligt av att testa några veckor utan gluten om man har besvär med kroppen på något sätt. För vad är inte mer värt än att må bra och fungera bra i vardagen?

Att en glutenfri kost skulle hjälpa mot precis allt finns det inga belägg för men det är ju ingen hemlighet att många produkter innehållande gluten är onyttiga, såsom vitt bröd, bakverk osv. Och oftast är även produkter innehållande gluten processad.

Det finns inga näringsmässiga nackdelar att leva utan gluten, det enda som för en del kan vara en nackel är att det upplevs krångligt innan man fått in en ny vana i sin livsstil.

Forskare tror numera att det kan finnas en glutenintolerans light. Man kallar det “Nonceliak Gluten Sensitivity” och det ger liknande symptom som celiaki; svullen mage, trötthet, kramper i magen, diarré osv. Skillnaden skall vara att den mildare varianten av känslighet inte skadar tunntarmen på samma sätt.

Det forskars fortfarande mycket kring gluten och det finns säkert ett stort mörkertal med personer som reagerar på gluten.  Om man har diffusa magtarmbesvär kan det därför vara värt att testa en period av glutenfri kost. Det kan vara svårt att veta hur man skall gå till väga vid en sådan här period och det är då vi finns till hands med kostrådgivning, recept och svar på frågor. Maila på info@sandt.nu om du är intresserad av att veta mer.

Gluten finns i alla livsmedel som innehåller vete, dessutom tillsätter man extra gluten i de flesta bakverk i dag, råg och korn. Havregryn kan innehålla spår av gluten varför vi rekommenderar att köpa det rena havregrynet.

Se också upp för färdigrätter såsom såser, soppor, en del dryck (såg att det var gluten i exempelvis Proviva) osv.

Några glutenfria mjölsorter är: Bovetemjöl, Mandelmjöl, Cocosmjöl, Rismjöl och Durramjöl. Även potatismjöl och majsmjöl är glutenfria.

Det finns flera olika glutenfria pastasorter men än bättre är det att välja potatis, fullkornsris och quinoa. Det finns flera bra varianter av ris och frossa gärna i grönsaker av alla dess slag.

Var rädd om dig & din hälsa!
/SandTessan 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt