snart vardag

God morgon!
Vi har en kombinerad semester- och jobbvecka denna vecka, det känns lyxigt att kunna sova länge, kunna stå vid spisen flera timmar innan vi skall äta och att själv välja när man gör vad.

Samtidigt som jag reflekterar över den lyxen så längtar jag lite efter vardagsrutiner och blir också lite stressad över tanken på hur vi skall ändra tider och rutiner redan till nästa vecka, att hinna med matlagning och alla andra saker som skall göras i vardagens ekorrhjul. Därför vill jag tipsa om några bra knep för att inte trilla in i “makaroner och köttbullehjulet”.

1. Planera matlagningen och prenumerera på vår veckomeny där du även får en “att handla lista”
2. Undvik processad mat
3. Ha alltid en bas för mellanmål hemma såsom exempelvis nötter, makrill, ägg, havregryn, frukt och grönsaker.
4. Hitta några recept på nyttig snabbmat, exempelvis spenat med ägg, tonfisk, havregrynsgröt som toppas med hampafrön och kakaonibs.
5. Minska på intaget av socker och när du behöver/vill använda socker så välj istället honung, stevia eller någon annat naturligt sötningsmedel.
6. Laga alltid lite extra mat så att det räcker till en matlåda dagen efter, det blir oftast både nyttigare och billigare än att äta ute.
7. Välj med omsorg de tillfällen du unnar dig något onyttigt och när du väl gör det (om du gör det) så se till att bli glad och må bra av det.
8. Ta cykeln till mataffären, det ger gratis motion och sparar pengar.
9. Unna dig mer ekologiskt. Jag prioriterar alltid bananer, ägg och kött.
10. Nu är det snart höst, glöm inte bort att mysa mycket och ge lite extra kärlek och värme till din omgivning och dig själv ♥

Smidigt att förbereda och ha i kylen eller frysen:
WRAP

Grundrecept: 4 portioner

4 ägg – Vispa ihop dem lätt och tillsätt övriga ingredienser.
1/2 dl bovetemjöl
1 msk blå vallmofrön
Lite salt
3 krm timjan (eller valfria örter)
1/2 dl havremjölk
Vispa ihop allt till en jämn smet.

Använd en lite mindre stekpanna och börja med ca 1/2 dl smet. Stek i kokosfett eller kakaosmör.
Stek wrapen på medelvärme ca. 2 minuter på vardera sida.

Använd valfri fyllning, på bilden ovan har vi valt att lägga i sallad, tomat, lite hemgjord majonäs och köttfärssås som blev över från gårdagen. På bilden här under har vi lufttorkad skinka, avocado, basilika, lite potatis, tomat och sallad.

Wrap är också perfekt att ta med på picknick eller i lunchlådan. Gör med fördel en stor sats och frys in de som blir över.

På shop.sandt.nu har vi de flesta av ingredienserna till wrapsen.
Om du saknar något på shopen eller vill att vi kompletterar vårt sortiment med något så blir vi varma i hjärtat av att få veta det, maila oss då gärna på info@sandt.nu

Hoppas du får en fin dag på stranden eller på jobbet!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt