Spartips – en hälsosam livsstil

Att sluta med gluten och istället gå direkt till den glutenfria hyllan i mataffären är inget vi på SandT rekommenderar. Men det kan absolut vara okej att passera den i ett övergångsskede för att inte göra förändringen för svår. Men det är dyrt och inte så hälsosamt. 
Många gånger handlar det om att förändra invanda rutiner och hitta nya möjligheter. Planering och struktur gör att du både vet vad du ska laga hela veckan och dessutom handlar du inte mer än du behöver vilket genererar i att du inte slänger någon mat och sparar ganska många tusenlappar under ett år. 

DSC_6069
Foto: SandT, till recept MUSTIG LINSGRYTA

Angående artikeln i SVD som vi skrev om häromdagen så nämnde också Christina Ralsgård där, att Celiakiförbundet blir kontaktade av människor som är förtvivlade för att de inte vet hur de ska ha råd att äta glutenfri mat. Hon säger också att det är dags att alla vi med celiaki får en skälig ersättning.
Vi förstår vad hon menar men om man ger ersättning till alla med celiaki och de personerna väljer att köpa processade glutenfria alternativ så hamnar de personerna i en fälla bland produkter som inte alls är bra för hälsan.
Att äta naturligt glutenfritt behöver inte alls vara dyrt men det kan ta lite tid att komma dit.

När det gäller ex. pasta så brukar vi själva resonera som så att de gångerna vi unnar oss att äta pasta så vill vi att den ska vara riktigt god och då gör det inget om den kostar någon krona extra. Utöver pasta finns det goda alternativ som är mer hälsosamma och också prisvärda. Ex. hyvlade morötter, zucchini, kål eller fänkål, koka upp vatten och doppa de hyvlade morötterna  i några sekunder.

SandT’s sparknep:
* Planera veckans matlagning.
* Gör en “att handla” lista.
* Håll dig till listan.
* Välj råvaror efter säsong.
* Välj aldrig halvfabrikat.
* Ät vegetariskt någon gång i veckan, bönor och linser är exempelvis billigare proteinkällor än kött, fisk och fågel.
* Laga storkok minst en gång i veckan så att du har matlådor eller en maträtt de dagar tiden krisar.
* Koka råris, svart ris eller rött ris och frys in i portionsburkar så sparar du tid på vardagskvällar när du behöver få klart maten    snabbt.
* Att laga mat från grunden leder till en mer hälsosam kosthållning vilket leder till ett starkare immunförsvar och färre karensdagar.
* Ta gärna cykeln eller en promenad istället för bilen.

Vill du förändra din livsstil på ett enklare och snabbare sätt? Då rekommenderar vi att du bokar en kostrådgivning hos oss så hjälper vi dig att nå dina individuella mål enklare. Bokning/Förfrågan: info@sandt.nu

KostrådAnnons

Lycka till och varmt välkommen med dina tips på sparknep i kommentarsfältet nedan!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt