Ta kål på bakterier med vitkål!

God måndag!

Just nu har jag fått dille på färsk vitkål som är ett fantastiskt livsmedel och som det är säsong för just nu.
Allt som har med kål och göra är nyttigt och samtidigt är det ett livsmedel som vi gärna glömmer bort.
Att skära ner kål i sallader eller använda i matlagning är perfekt nu när det är högsäsong för den krispiga färska vitkålen.
Att syra kål är också populärt vilket gör att du får ett extra tillskott av mjölksyrabakterier som är bra för magen.
Observera att mjölksyrning inte har med mjölk att göra. Att syra vitkål finns ett bra recept på hos ica.se

Alla kålväxter innehåller massor med vitaminer och mineraler. Främst C-vitamin, Betakaroten (A-vitamin), Kalcium och järn.
Massor med antioxidanter med andra ord. Dessutom, som ovan nämns, en probiotisk effekt som gynnar våra känsliga magar.

Kålen är bakteriedödande och innehåller också ett ämne som heter pektin vilket reducerar blodsockernivån och sänker även LDL (det onda kolesterolet). Vidare är kålen bra mot inflammationer och även för att motverka cancer i matsmältningsorganen. Senare forskning visar att det även kan minska risken för bröstcancer och lungcancer.
Redan på grekernas tid använde man kålväxter för att skydda mot cancer.

Precis som de flesta grönsaker så är de väldigt energisnåla. Innehåller bara ca 1 – 3 % protein, 0 – 1 % fett, 2 – 6 % kolhydrater,
1 – 3 %fibrer, resten vatten.

Vitkål
Vill du göra en “pizzasallad” så hittar du receptet här.

Må så gott!
/Sofia
SandT ​

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt