Blåbärssmoothies

Basen till en bra smoothie är:

  • Vitaminer, antioxidanter
  • Fibrer
  • En bra fettkälla

Nu kanske du tänker att det borde stå protein i den listan också men protein behöver inte vara i smoothien, du kan istället äta ägg vid sidan eller toppa din smoothie med olika fröer.

  • Vitaminer och antioxidanter får du genom att addera frukt, bär eller grönsaker.
  • Fibrer finns i både frukt, bär och grönsaker. Önskar du mer fibrer kan du exempelvis tillsätta lite chiafrön, linfrön eller havregryn.
  • Fettkälla kan vara kallpressade oljor, kokosfett eller kakaosmör.

Denna smoothien innehåller:
2 dl frysta blåbär
ca 1 st fryst banan i småbitar
1 msk kokosolja
2 dl osötad mandelmjölk
1 dl kallt vatten

Mixa alla ingredienser i en mixer eller med en stavmixer i ca 10 sekunder. Låt vila en stund och upprepa processen.
Variera gärna sättet du serverar smoothies på, det gör den mer spännande för exempelvis kräsna barn.

DSC_4839 DSC_4846 DSC_4844

 

Må så gott!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt