Tarmarna – här sitter vårt immunförsvar

Tidigare skrev jag om vad som händer i magen när vi inte tål gluten och mjölk.

Vi som inte tål gluten och mjölk har oftast en bakgrund med vad man kallar antingen stressmage, dålig mage, känslig tarm eller så har man kanske en tarmsjukdom eller annan sjukdom som gör att man väljer bort gluten och mjölk.

Tarmen är vårt känsligaste organ.  Forskning säger att 70-80% av immunförsvaret sitter i tarmen, men många säger att det är upp emot 95% .

En skadad tarm kan leda till LGS (leaky gut syndrome) även kallat “läckt tarm.”
En tarm som läcker har under längre tid blivit  påfrestad av sådant som den inte vill ha, ex. gluten och mjölk,  stress eller sjukdom. Tarmens uppgift är att ta upp näring från det vi äter och inte släppa igenom oönskade organismer eller ämnen. När tarmslemhinnan utsätts för slitage blir den porös och större hål på tarmslemhinnan uppstår vilket medför att  oönskade partiklar tar sig ut i blodomloppet. Detta kan på sikt leda till olika sjukdomstillstånd.

Vad kan man göra för att upprätthålla en god tarmflora?
Det finns mycket du kan göra för att få tarmen att må så bra som möjligt. Steg 1 är alltid att ta reda på om det finns födoämnen som du reagerar på. De vanligaste är gluten, mjölk och soja men det finns annat i maten som kan irriterar tarmslemhinnan. Självklart finns det även en mängd livsmedel med goda egenskaper som tarmen mår bra utav. Ett ex. är vattenlösliga fibrer eller ingefära.
Men idag tänkte jag behandla två viktiga komponenter nämligen;

Probiotika – dvs goda tarmbakterier som främjar tarmhälsan.
Probiotika bör intas i slutet av varje måltid då vi har som högst ph-värde i magen vilket är gynnsamt för probiotiken då den överlever längre.  Ät probiotika morgon och kväll för bästa effekt. Om man vill vara riktigt noggrann så tar man probiotikan ihop med sista tuggan, ej med vätska då kroppen mår bäst utan vätska till mat.

Det finns ett flertal olika probiotika att välja mellan. Hos oss hittar du den här;

Finns att köpa här

VIKTIG INFORMATION KRING VÅR NUVARANDE PROBIOTIKA

Du som endast är laktosintolerant kan lugnt använda Probioplex.
Du som är mjölkproteinallergiker måste vara mer försiktig.
Mjölksyrabakterierna i Probioplex odlas på ett substrat innehållande mjölk.
Bakterierna renas före kapsling men det kan i värsta fall finnas spår av mjölkprotein kvar. Du som lider av svår mjölkproteinallergi bör därför inte använda produkten.

Helhetshälsa meddelar att de har märkt att de som endast har lindrig mjölkproteinallergi faktiskt brukar tåla den.

Probioplex tillverkas i en anläggning som hanterar soja. Produkten kan innehålla spår av soja och ska INTE användas av sojaallergiker.

Kan jag som är laktosintolerant använda Probioplex?
Du som är laktosintolerant kan lugnt använda Probioplex.
Mjölksyrabakterierna äter laktos. Därför finns det ingen laktos i de eventuella spår av mjölk som kan finnas i Probioplex.

Inom en snar framtid kommer vi även sälja en probiotika som är odlad helt utan mjölkprodukter. Vi letar och letar och har nu ett par alternativ att jobba vidare med. Har ni tips så tar vi så klart tacksamt emot dessa.

 

Matsmältningsenzymer 
* Behöver du ofta knäppa upp knappen på byxorna efter en måltid?
* Har du en uppblåst mage då och då?
* Har du mycket gaser i magen?
* Känns det som att du har en långsam matsmältning?
* Har du näringsbrister utan att egentligen veta varför?

Känner du igen dig i flera av dessa punkter har du sannolikt problem med matsmältningen.
Då kan tillskott av enzymer vara av värde.
Om man tuggar maten väl eliminerar man risken för matsmältningsbesvär. En del säger att man bör tugga maten upp emot 30 gg för att magen ska ha så lite bitar som möjligt att arbeta med. Hur många av oss tuggar maten så väl?

Vi säljer dessa enzymer  som är omsorgsfullt renade.

Finns att köpa här

 

Är din mage glad är Du glad!
/Sofia

 

 

 

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt