Vilket fett ska jag steka i?

Goddagens!

Vi får en hel del frågor på mail som inte enbart berör gluten och mjölk.
Senast fick vi in en fråga kring stekfett.
Läs fråga nedan plus svar.

Hej!
Jag vill ha hjälp med vad jag ska steka i för fett. Jag känner mig lite vilsen här. Vi steker i olja och i flytande Becel men har hört att det inte är ett hälsosamt fett varken att steka i eller äta. Stämmer det? Och vad ska jag i sådana fall använda mig av för fett?

SandT svarar:

Hej och tack för ditt mail.

För att göra det enkelt så ska vi undvika  fetter som är processade redan vid köp. D.v.s alla margariner och varmpressade oljor.De oljor som tål låga temperaturer (ex kallpressad olivolja) kan med fördel användas om man wokar maten eller tillagar den väldigt snabbt och/eller på låga temperaturer, men de bör inte användas i hög temperatur i ugn eller vid stekning. Med anledning till olivoljans höga halt av E-vitamin, så är det en vegetabilisk olja som är lämpad för mattillagning,
Kallpressad olivolja tål ej temperaturer över 188 grader. 

Kokosoljan är ett mättat fett som har många fördelar både hälsomässigt, viktmässigt och temperaturmässigt. Oljan innehåller fettsyror som kaprylsyra och laurinsyra som har goda effekter på vår hälsa. Kaprylsyra är en mellanlång fettkedja som fungerar som energi till hjärnan, vilket kan vara till god hjälp både vid Parkinsons sjukdom, Alzheimers sjukdom eller vid viktminskning och sockeravvänjning. Laurinsyra finns i bröstmjölk och främjar och stödjer ett välutvecklat och väl fungerande immunförsvar.

Kokosolja tål temperaturer över 200 grader och fördelen med just den oljan är att den inte härdar, vilket andra oljor gör redan i lägre temperaturer. I och med detta, så är kokosoljan väldigt bra just vid stekning, alternativt att du använder riktigt smör förutsatt att du som allergisk mot komjölk tål det.

Så sammanfattningvis så är kokosolja och rent smör (om du tål det) bästa fettet att steka i.
Kallpressad olivolja klarar en temperatur på 188 grader och lämpar sig bra vid wok, snabb tillagning och/eller vid låga temperaturer.

Testa vår kokosolja och vår kallpressade olivolja (vilken vi främst rekommenderar utan upphettning)
Köp dessa här!

kokosolja urtekramKokosolja Biona

olivolja

Må så gott!
/Sofia and Tessan
SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt