Chiafrö – superfood

Man pratar om trender inom kost/hälsobranschen som aldrig förr och förutom bl.a glutentrenden som råder har även chiafrötrenden nått Sverige – Aztekerna åt chiafrön för de visste dess näringsrika innehåll. Långt senare landade “trenden” i USA och nu 2013 har den nått Sverige… Det tog lite tid bara…

Idag är det enkelt att låna/hämta influenser från andra länder. Och ok – låt gå att man benämner det som en trend men glöm aldrig av att stanna upp och känna efter vad Din kropp efterfrågar och hur Du mår. Du kanske har en extra känslig mage och då är ex. chiafrön ett fantastiskt frö att smörja tarmarna med.

En tesked chiafrön har lika mycket fibrer som en skål havregryn. På grund av dess lösliga fibrer främjar fröet matsmältningen.
Chiafrön är också rikt på kalcium och omega-3. Det är dessutom en mycket bra källa till både protein och järn, samt innehåller aminosyror som hjälper kroppen bygga muskler. Kanske är det inte så märkligt att allt fler får upp ögonen för denna superfood.


Ni som följer diverse kändisar och andra hälsogurus på ex. instagram har säkert sett att många äter chiapudding till frukost.
Hur gör man då chiapudding?

2 lite mindre portioner

2 dl mandelmjölk
3 msk chiafrön (köp dessa här)
ev. 1/4 tsk vaniljpulver (köp detta här)

Bär, frukt, nötter, frön eller liknande till servering

Gör så här:

Blanda mandeldryck med chiafrön. Rör/vispa försiktigt till blandningen tjocknar en aning. Häll upp i en skål med lock och låt stå över natten eller dagen i kylen. Puddingen är klar när den fått en tjock konsistens. Toppa puddingen med något av serveringsförlagen.

Jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Tidigare har jag använt fröna i brödbakning och smoothien men en chiapudding är både mättande och faktiskt god, trots den lite “höiga” smaken av fröna. För min del är det inte smaken som avgör om jag kommer äta det ofta eller inte utan vetskapen om dess fantastiska näringsinnehåll gör att jag tycker att det blir lite godare…

Återigen, var lite trendig och ät chiapudding;)

/Sofia

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt