D-vitaminet behöver en fettkälla

D-vitamin kallas även för solskensvitamin beroende på att kroppen själv kan tillverka vitaminet då huden utsätts för solljus. Solskyddsfaktor och heltäckande kläder försämrar drastiskt kroppens förmåga att själv bilda D-vitamin. Under höst- och vintermånaderna då solen lyser med sin frånvaro och de få solstrålar som då och då tittar fram har väldigt svag styrka, så måste vi helt förlita oss på att kosten täcker vårt behov av D-vitamin.

Mest D-vitamin hittar vi i livsmedel som ägg och fisk samt i mindre mängd i svamp.

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin vilket innebär att man måste äta mat som innehåller fett i samband med att man intar D-vitamin för att vitaminet ska tas upp bra av kroppen.
Äter du extra D-vitamin i form av tillskott, vilket är en allmän rekommendation i vårt nordliga land, rekommenderar vi att den alltid intas tillsammans med måltid och en god fettkälla, ex kokosolja eller kallpressad olja.

D-vitamin hittar ni i vår shop till ett förmånligt pris. Klicka här för att komma till produkten!

d3vitamin

 

Har du inte börjat fylla på med denna vitamin är det hög tid att göra det nu. Fortsätt fram till vårmånaderna, till kläderna börjar åka av igen.

/Sofia and Tessan
SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt