Jag och David träffas på kontoret och det känns som att jag skulle kunna sitta och prata med David om kost och hälsa i flera, flera timmar. Han är kunnig, inspirerande och trygg. Själv lever David efter devisen “antingen skall det vara riktigt gott eller riktigt nyttigt!”
Berätta lite om dig själv.
– Jag heter David Jonsson är 28 år gammal, sambo med Veronica och tillsammans har vi två söner, 2år respektive 2 månader. Som barnvar jag ganska överviktig därför började jag träna mycket i tonåren och intresserade mig för kost och träning, jag läste mycket. Om man tror på ödet, vilket jag inte gör, men i alla fall så var jag på en resa på Hawaii 2006, där blev jag erbjuden ett jobb på en sajt som heter Giviktkoll.se och började jobba som supportperson och allt i allo. I och med att jag hade kostintresse så började jag svara på frågor osv. Senare gick jag Pauluns kostrådgivar kurser. Lagom tills jag tyckte att jag jobbat klart på Giviktkoll började jag läsa på Nutriutionsprogrammet, på Karolinska, och började då jobba extra på Pauluns näringscenter. Efter att jag blev klar med studierna har jag jobbat heltid på Pauluns samt lite företagsprojekt.Vad jobbar du med i dag?
– På Pauluns jobbar jag med personliga konsultationer, bodpod som mäter kroppssammansättning, utbildningar, föreläser och ansvarar för hemsidan osv. Utbildning blir en allt större del.Hur länge har du ätit gluten och mjölkfritt?
– Jag äter väldigt lite av mjölkprodukter, men äter helt glutenfritt. Mitt eget kostkoncept utgår från att äta så ren mat som möjligt och den kosten är helt glutenfri. Jag har ätit mer eller mindre glutenfritt sedan 2006 men det har har blivit mer sedan jag träffade Veronica.

Varför äter du gluten och mjölkfritt?
–Det händer att jag äter Keso och Kesella. Rent känslomässigt, som vuxen så känns det märkligt att indirekt dia en kossa! Från början var det mer för att jag ville slimma till mig och när träningsbiten kom in i bilden så experimenterade jag mycket med kosten och hur den påverkade mig i samband med träningen. Det blev ett intresse om hur kosten påverkar prestation. Det som är kul är att upptäcka vetenskapsområdet samt att man också kan titta på vad någon annan kommit fram till så att man inte behöver göra alla upptäckter själv. Till viss del är det ren fåfänga, men också för att om jag äter saker som är rena, grönsaker, fisk, fågel, ägg, nötter osv. vilket gör att jag kan äta mycket av det och får dessutom positiva hälsoeffekter. Till skillnad om jag äter något orent då jag får i mig massor av energi väldigt snabbt som också försvinner väldigt snabbt.

Hur viktig är kosten för dig?
Kosten är jätteviktig för mig. Lika viktig som sömnen och själva träningen. Man kan inte svikta på något av dessa för då fallerar allt. Sköter du inte kosten kommer du få svårt att sova och då kommer aldrig kroppen återhämta sig som den behöver, men framförallt kommer inte träningen ge de resultat som du önskar. Man måste se helheten!

Vad är det enklaste med din livsstil?
– Jag tror att allt blir enkelt efter ett tag när man blir van, vi är vanedjur. Jag gör som de flesta, går i affären och plockar ner saker som jag brukar, lagar den maten jag brukar. Jag är nog ganska enkelspårig i min matlagning. Jag behöver inte fundera så mycket. Sedan kan man ju tänka på varifrån fisken skall komma osv.

Vad är det svåraste med din livsstil?
– När man i många situationer är bjuden på mat som man ibland känner att ”det där vill jag inte äta”. Det är nog inte unikt för mitt sätt att äta på.

Annars, i min vardag, är det inget jag ser som svårt faktiskt. Det som är svårt är att skapa nya vanor. Jag hörde någon som sa att det tar mellan 1500-2000 ggr att skapa en ny vana. Allt från att vara bra på en idrott till att laga mat. Gör du det 1500 ggr så blir du bra på det och man får nog räkna med att en förändring av livsstilen kräver ett arbete under ett års tid.

 

Att gå upp i vikt eller ner i vikt kan man göra på kort tid men de mest framgångsrika koncepten är de som inte bara har ett ”gå ner i vikt snabbt” utan har en långsiktighet. Man pratar om det mycket men det är nog det som är svårast för många, att inte falla tillbaka. Livsstil är lite samma sak som motivation och livsstilsförändring – det trillar inte ner från himlen, det är något du själv måste förändra och vill jag att det skall bli min livsstil så måste jag tvinga mig själv att leva på det sättet tills det är naturligt. Det är inte det första passet i kallt duggregn som gör mig motiverad, det är efter blod svett och tårar motivationen kommer.Vilka är dina bästa tips vid resor både i Sverige och utomlands?
– Om man är intollerant eller allergisk, ta med två till tre saker som du kan äta så att du klarar dig i nödsituationer. Ta med ett paket havregryn om du vet att det inte är en bra frukost dit du skall åka.

Vilka är dina bästa tips att tänka på vid ett restaurang eller café besök?
– Jag personligen tar oftast bara en kopp kaffe om jag går och fikar men på restaurang tycker jag att det är så himla enkelt i dag då folk är så vana. Vi brukar ofta byta ut det vi inte äter till något vi kan äta.

Märkte du någon förändring då du slutade med mjölk och gluten?
– Det är något som smygit sig på under många år. Jag har lättare i dag att hantera svängningar i min vikt. Det är likaledes livsstil som kunskap som att man har ett annat driv. Jag känner mig betydligt mer nöjd med mitt utseende än vad jag gjorde när jag var liten, jag vägde mer när jag gick i sjuan än vad jag gör i dag och då var jag 20 cm kortare.  Jag drabbas inte lika ofta av förkylningar och sådant som jag gjorde innan, ännu mindre sedan jag började med probiotika tillskott.(Probiotika – Bakterier som är bra för tarmhälsan) Jag tar Lactiplus och tycker de är bra. På ett personligt plan är det svårt att veta att det är just det men jag märker en stor skillnad. Jag gjorde mitt examensarbete om probiotika och där forskars det enormt mycket i dag. Förr trodde man att tarmbakterier är något som invaderat kroppen men nu ser man att de kommunicerar med våra tarmceller. En rätt talande siffra är att vi har en forskare som sa att ”vi är egentligen inte människor, vi är bakteriehärdar”. För mig handlar det mest om att må bra, kunna träna och vara bra på det jag vill vara bra på. I den kontexten funkar det bra att ha något tillfälle i veckan där jag fuskar lite.

Har det påverkat din omgivning och i så fall hur?
– Vissa kan nog bli provocerade och till viss del har jag nog fått resten av min familj, föräldrar och syskon att tänka mer på kosten och hälsan. Framförallt när jag började och då var lite frälst. Som nyfrälst vill man frälsa alla andra. Jag har djupare kunskap nu men grundsynen är den samma som då.

De är glada och efterfrågar mina råd om en hälsosam livsstil.

Var hittar du information och inspiration om gluten och mjölkfri kost?
– På .org sidor, vetenskapliga tidsskrifter. Recept och så hittar jag mycket från bloggar och SandT.nu. Eller från vänner som hittar recept som passar vår livsstil.

Är det något i din vardag som du saknar sedan du lade om din livsstil?
– Massvis med pengar och snabb bil – skrattar!
Mer tid att träna men inget runt kosten.

Vilka är dina tre bästa tips till någon som vill ändra sin livsstil?

  1. Ta 20 minuter och planera hur du skall äta de kommande fem dagarna. Prova att planera och märk skillnaden. Efter ett tag märker man att det är skönt att inte behöva tänka utan tar bara fram receptet för aktuell dag. Man behöver inte tänka så mycket då. Detta är eknomiskt också då hälsosam mat kan vara väldigt dyrt om man inte tänker sig för. Hälsosam mat behöver inte vara dyr mat.
  2. Försök att genomskåda dina egna ursäkter. Det är väldigt lätt att hitta ursäkter – det är jul, det är nyår, det är födelsedag bla bla bla… det är ju så ditt liv ser ut och återkommande hela tiden.
  3. Gör det inte ensam, ta gärna hjälp av familj, en vän eller någon annan. En livsstilsförändring tar emot, när den enas motivation tryter så kommer den andra sparka dig i häcken.

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt