Fika eller mellanmål

I dag har jag gjort ett experiment på energibollar. Det är både enkelt och gott och passar bra som både mellanmål eller till en kopp kaffe till oss som gillar att kalla det för att fika.

Att använda nötter som en bas är både gott och nyttigt och man får ett hälsosamt fika/mellanmål som är både glutenfri och mjölkfri.
Jag använde cashewnötter, paranötter, kiwi, honung och toppade bollarna med hallon och citronmeliss. Det syrliga i hallonen är en bra kombination till det krämiga och söta i bollarna.

Honung triggar sötsuget men fördelen med att använda honung (eller stevia) är att det inte påverkar blodsockret och är rikt på antioxidanter.

Receptet hittar du här. 

 

Hoppas du tycker om dem!
/Tessan

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt