Den inflammationsdämpande maten

Godmorgon!

Att äta inflammationsdämpande eller IFD-mat är högaktuellt just nu.

Kortfattatat kan man säga så här om IFD-maten.

Det är friskkost som till stor del består av färgrika grönsaker, fisk, olivolja, rapsolja och nötter. Fisk är särskilt nyttigt – ta gärna tillskott av fiskleverolja.

De bästa kryddorna är vitlök, lök, ingefära, gurkmeja, cayennepeppar och chili, som var och en är starkt inflammationsdämpande. Köttet ska helst vara vilt eller från gräsätande djur. Frukt är lätt inflammatoriskt (på grund av sötman) men så näringsrikt att vi bör äta det varje dag.

Det vi ska undvika är just vitt mjöl (gluten), socker, transfetter och rött kött bl.a.  Den processade komjölken har också inflammatoriska egenskaper.

Hur kan man då använda kryddorna på ett bra sätt?
Vitlök – ja, där är vi ju hemma, de flesta av oss, tror jag. Vitlök i alla grytor, i såser, marinader etc.
Lök – samma sak där.
Ingefära – den innehåller massor med ämnen som har positiva egenskaper på hälsan, bland annat antiinflammatorisk.  Det finns studier som påvisar att det finns ämnen i koncentrerad ingefära som verkar kunna motverka uppkomsten av cancerceller och till och med påverka redan existerande tumörer. Te med färsk ingefära är toppen. Använd även den torkade kryddan i matlagningen. Det asiatiska köket har ofta ingefära i maten.
Gurkmeja – Innehåller ämnet curcumin som sägs påverka hälsan positivt genom sina kraftigt antiinflammatoriska egenskaper. Här har man sett positiv påverkan vid inflammatoriska tarmsjukdomar men även neurologiska sjukdomar med inflammationsinslag. Det finns studier gjorda på Alzheimerspatienter som blivit avsevärt bättre genom att tillföra gurkmeja.
Chili och Cayennepeppar – Chili stimulerar fettförbränningen och anses även reglera aptiten så man inte känner sig lika hungrig. Därtill anses den vara bakteriedödande.Cayennepeppar är en sorts chili som visat sig ha flera bra egenskaper: höjer ämnesomsättningen (viktminskande), är slemlösande och bra för matsmältningen. Den renar kroppen från toxiner, är bakteriedödande, är smärtstillande, sänker blodtrycket och är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar, är blodförtunnande, och är bra mot kärlkramp.

Sanna Ehdin har skrivit en hel bok om detta ämne som jag själv använder mig mycket
av, både som receptinspiration och information.
Vill du läsa mer så hittar du den  här!

Vill du handla ekologiska IFD-kryddor så gör du det enkelt hos oss!

Just nu får du 10% rabatt på dessa!

Handla här.

 

AnnonsSandTKryddor

 


Ha en fin dag!

/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt