Istället för socker!

Sötning

Kokosglass (recept på kokosglassen här)

Det pratas mycket kring just sötning och socker. Att byta ut sockret mot sötningsmedel istället kan vara en god idé. Men även om inte blodsockret alltid påverkas av alternativen så triggas ändå sötsuget vilket framförallt de med sockerberoende eller diabetes bör ha med i beaktning. Oavsett så är det bra att minska sötintaget och när man väljer att äta sött så gör det med gott samvete, är vårt tips.

Naturliga sötningsmedel finns det många varianter av. Det står oftast på förpackningarna hur du ska dosera.

Honung – Blommig och rund i smaken. Passar bra i såser, choklad, frostings, att ringla över desserter, som förkylningskur mm. Honung är förmodligen det äldsta sötningsmedlet människan använt. GI värdet är lägre än vitt raffinerat socker men ändå relativt högt. Istället har honung många andra fördelar eftersom den innehåller massor av nyttigheter som har fungerat som läkemedel och stärkande tillskott sedan långt tillbaka i tiden.  Ett svenskt forskarlag från Lunds Universitet är en ny upptäck på spåren, och det handlar om en unik bakterieflora som de funnit i biets honungsmage och som producerar antimikrobiella ämnen som finns i honungen. Detta kan förklara varför honung är nyttigt för människan.

Forskarna har för första gången hittat en unik bakterieflora som består av minst tio olika mjölksyrabakterier i binas honungsmage. Bakterierna tillverkar antimikrobiella ämnen som bland annat mjölksyra, ättiksyra och myrsyra. Mycket tyder på att det är denna uppsättning ämnen som gör att honungen har antibakteriella egenskaper och som utgör den tredje, hittills, obestämda faktorn.

Förutom att mjölksyrabakterierna producerar nyttiga ämnen, skyddar de honungen mot oönskade jästsvampar och bakterier från nektar och pollen. Det gör att honungen inte jäser utan kan lagras länge utan några tillsatser.

Honung består mest av olika sockerarter i form av glukos och fruktos. Ändå har honungen en bevisad läkande effekt på sår, vid förkylningar och för att motverka karies. Honung innehåller också ämnen som proteiner, vitaminer, antioxodanter, och mineraler som har en vårdande verkan.

För diabetiker är honungen det bästa sötningsmedlet. Det har ett lågt glykemiskt index och tack vare innehållet av det mycket söta fruktoset, ger det färre kalorier än vanligt bordssocker per användning. Fruktoset gör också att honung inte ger samma blodsockertoppar som bordssocker.

OBS! Om du hettar upp honung över 40 C försämras den läkande förmågan då enzymerna som finns i honung kan förstöras.

Vildblomshonung

 

 

Här köper du vår eko honung från Urtekram

Agave-sirap – Kola-knäckig i smaken. Passar bra i såser, choklad, frostings, att ringla över desserter mm. Agavesirap utvinns ur rötterna på växten Agave och har ett lågt GI värde.

agavesirap-350x350

 

 

Här köper du vår eko agavesirap

Stevia extrakt – Stevia rebaudiana är en växt som kan användas som ett generellt sötningsmedel.  Det innehåller varken kalorier eller påverkar tänderna. Den är 300-400 ggr sötare än socker och bör därför användas med försiktighet. Det är glykosiderna som ger växten den söta smaken. Kan ha en bitter och lakrits-aktig bismak om du överdoserar.

Stevia strö/Stevia socker – Neutral i smaken. Stevia strö framställs genom att stevia blandas ut med erytritol, en sockeralkohol som inte ger blodsockerhöjning och som tillverkas genom enzymatisk omvandling av glukos som finns naturligt i frukt och vissa grönsaker.

stevia vit

 

Här köper du vår eko stevia

Sukrin  – Sukrin är en naturlig och ekologisk produkt, baserat på sockeralkoholet erythritol. Erythritol finns naturligt i bl.a. päron, meloner och svamp. Smakar och ser ut som socker. Skadar inte tänderna. Verkar som antioxidant i kroppen. Tillverkas genom enzymatisk omvandling av glukos.

Kokossocker – Kokosblomssocker, eller Coconut Palm Sugar som det internationellt kallas, tillverkas från kokosnötspalmens blomsternektar. Denna samlas in och värms så att den kristalliseras, för att därefter malas till ett slags oraffinerat socker. Kokosblomssockret har ett lågt GI-värde, innehåller kalium, magnesium, zink och järn, samt hela B-vitaminspektrat (undantaget B12 då…).Perfekt i desserter, smoothies och till bak.

Kokossocker goodtrade

 

Här köper du vår eko kokossocker

Sötsaker från naturen – Torkade dadlar, fikon, russin, aprikoser, plommon, banan mm. är perfekt att använda som sötning i bars, bollar, bakning, såser mm. Blötlägg dom för att få mest möjliga medgörliga material att arbeta med.

Fler alternativ: Mesquitepulver, Lucuma, Sukrin melis, Sukrin gold, DaddelsirapLönnsirap, Yacon-sirap.

Källa: Bland annat www.hurbrasomhelst.se 

Ett litet tips är att också hålla utkik efter de “dolda sockerfällorna”. Ex på dessa är Fruktyoghurt, Fruktkrämer, kaviar, dressingar, vissa müslisorter, marinad, färdigprodukter etc.

Må gott!

SandT

One Comment on “Istället för socker!”

  1. Pingback: Byt ut socker mot det här – Supernyttigt.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.