Laga glutenfritt och mjölkfritt

Ska du bjuda en födoämnesallergiker på middag, har du precis fått diagnos själv eller tycker du bara att det är allmänt svårt att veta hur man skall tänka för att äta naturligt glutenfritt och mjölkfritt på ett hälsosamt sätt? Här kommer några tips på hur man sätter grunden för en enklare och mer hälsosam kost.

  1. Köp hela råvaror
  2. Tillaga maten från grunden
  3. Undvik raffinerat socker
  4. Undvik allt som är processat (färdiga buljonger, marinader, kryddor, färdigrätter osv)

DSC_4409

Kolhydrater:
Kokt potatis är hälsosammare än ugnsbakad potatis och ugnsbakad potatis är mer hälsosamt än friterad potatis
Råris, svart ris och rött ris är bättre än vitt ris
Rotfrukter i olika färger är en bra kolhydratskälla

Protein:
Bönor, nötter, frön, linser och ägg
Fågel; kyckling, kalkon osv
Fisk; lax, makrill och sill är rika på omega-3.
Kött; köp ekologiskt och vilt i största möjliga mån och ät rött kött med måtta.

Fett till matlagning:
Kallpressade oljor
Kokosolja
Kakaosmör

Istället för grädde:
Använd kokosmjölk i första hand.
Övriga substitut till grädde är havre, ris och soja produkter

Under vår receptbank hittar du en mängd olika recept för både vardag och fest. Klicka på länken här för att komma direkt till recepten. 

Söker du glutenfria mjölsorter eller andra produkter som är naturligt fria från gluten och mjölk, klicka på länken här. 

Lycka till och glöm inte att skicka in dina tips och recept till oss på SandT!

Varma hälsningar,
Tessan, SandT

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.