Laga glutenfritt och mjölkfritt

Ska du bjuda en födoämnesallergiker på middag, har du precis fått diagnos själv eller tycker du bara att det är allmänt svårt att veta hur man skall tänka för att äta naturligt glutenfritt och mjölkfritt på ett hälsosamt sätt? Här kommer några tips på hur man sätter grunden för en enklare och mer hälsosam kost.

  1. Köp hela råvaror
  2. Tillaga maten från grunden
  3. Undvik raffinerat socker
  4. Undvik allt som är processat (färdiga buljonger, marinader, kryddor, färdigrätter osv)

DSC_4409

Kolhydrater:
Kokt potatis är hälsosammare än ugnsbakad potatis och ugnsbakad potatis är mer hälsosamt än friterad potatis
Råris, svart ris och rött ris är bättre än vitt ris
Rotfrukter i olika färger är en bra kolhydratskälla

Protein:
Bönor, nötter, frön, linser och ägg
Fågel; kyckling, kalkon osv
Fisk; lax, makrill och sill är rika på omega-3.
Kött; köp ekologiskt och vilt i största möjliga mån och ät rött kött med måtta.

Fett till matlagning:
Kallpressade oljor
Kokosolja
Kakaosmör

Istället för grädde:
Använd kokosmjölk i första hand.
Övriga substitut till grädde är havre, ris och soja produkter

Under vår receptbank hittar du en mängd olika recept för både vardag och fest. Klicka på länken här för att komma direkt till recepten. 

Söker du glutenfria mjölsorter eller andra produkter som är naturligt fria från gluten och mjölk, klicka på länken här. 

Lycka till och glöm inte att skicka in dina tips och recept till oss på SandT!

Varma hälsningar,
Tessan, SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt