Mjölkprotein och laktos

Begreppet Mjölkproteinallergi och laktosintollerans blandas ofta ihop. Men dessa är två helt olika saker och för en person med mjölkproteinallergi kan det innebära livsfara att få i sig komjölksprodukter. I detta blogginlägg berör vi ämnet mjölkproteinallergi och du kan också läsa om skillnaden mellan laktosintolerans och mjölkproteinallergi. 

s_glutenint
Foto: Vårdguiden

Laktosfritt är inte mjölkfritt! Laktosintolerans innebär att tunntarmens slemhinna inte kan bryta ner mjölksocker som är det samma som laktos. Personer med laktosintollerans har för låg halt av enzymet laktas i tarmslemmhinnans yta. Om man som laktosintolerant dricker vanlig mjölk startar en jäsningsprocess i tjocktarmen, därav den uppsvällda magen.

Mjölkproteinallergi innebär att kroppens immunsystem reagerar mot proteinerna i mjölken. Reaktionen kan man få direkt men de kan också dröja flera dagar beroende på vilka symptom man får. Vissa kan reagera på små mängder medan andra får symptom först när de varit utsatta för mjölk i flera dagar.
Vissa personer med mjölkproteinallergi kan spjälka små mängder av produkter från får, get och buffel.
Symptomen kan vara många och ibland diffusa, vissa reagerar med andnöd medan vissa har problem med eksem, matsmältningen, acne, magont osv. Vid diffusa problem kan det vara svårt att få en diagnos och många personer går flera år med problem som man enkelt hade kunnat vara utan genom att plocka bort mjölkprodukterna ur kosten.

Några vanliga symptom vid mjölkproteinallergi:
Eksem
Hudrodnad
Nässelutslag och svullnad
Klåda
Astma
Hosta
Snuva
Öronproblem
Urinvägsinfektioner
Diarré
Förstoppning
Kolik
Kräkning
Magont
Blod i avföringen
Näringsbrist på grund av att man har svårt att ta upp näring ur kosten
Håglöshet
Oro
Rastlöshet
Irritation
Huvudvärk
Gråt
Slöhet
Överaktivitet

Diagnos:
Det finns flera olika sätt att ställa diagnos. Det vanligaste är att man tillsammans med läkare utesluter alla mjölkprodukter ur kosten för att sedan tillsätta små mängder igen, provokationsmetoden, och då se om det blir en tydlig skillnad i hur man mår.
Ett annat sätt är att göra allergitester genom pricktest, knapptest eller blodprov. Huden eller blodet utsätts för mjölkprotein och skall då ge en reaktion. Det är dock inte helt tillförlitligt eftersom alla inte ger utslag på allergitester. Det säkraste sättet är att lyssna på kroppen.

Kalciumupptaget
Vi på SandT upplever att den den största oron är att man inte vet hur man ska ersätta mjölkprodukter, man oroar sig över att inte få i sig kalcium och vad man ska ersätta det med. Kalcium finns i de flesta livsmedel, i gröna grönsaker, nötter och fröer finns det rikligt med kalcium. Om du är rädd för att få i dig för lite kalcium kan du även äta det som kosttillskott.

Mjölkfria alternativ
I dag är det relativt enkelt att leva utan mjölkprodukter i Sverige. Det finns en rad olika substitut för mjölk, några av dem är:
Mandelmjölk
Kokosmjölk
Havremjölk (kan innehålla spår av gluten)
Rismjölk
Sojamjölk
Cashewnötsmjölk
Sesammjölk

SandT’s tips vid förändring av mjölkkost till mjölkfri kost:
Ät naturligt utan mjölkprodukter ex. Medelhavskost, tomatbaserade såser och asiatisk mat med kokosmjölk som bas
Ät rikligt med gröna grönsaker, lösliga fibrer, D-3 vitamin och bra fettkällor för ett optimalt upptag av kalcium
Var noga med att dubbelkolla både produkter du köper i butik och personal på restaurang och café så att du inte får i dig dolda mjölkkällor
Prova SandT’s medlemskap för att få recept och tips på en livsstil utan gluten och mjölk

Ta hand om dig!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt