Proteinrik veggie lunch

gröna linser i vatten

 

Den här lilla burken har stått i mitt skafferi ett bra tag, i går tog jag tag i den och gjorde en av de godaste luncher jag ätit på mycket länge.
En indiskinspirerad linsgryta med äpple och till det åt jag savoykålsallad och äppelchutney. Ni hittar alla tre recepten genom att klicka på bilderna nedan.

Linser är både billigt och väldigt nyttigt – proteinrikt, fiberrikt, innehåller bland annat folsyra, B-vitamin, kalium, zink och fytoöstrogener som framförallt är bra för oss kvinnor.

Tänk på att blötlägga linser och bönor för att frigöra lektinerna. Lektiner kan störa näringsupptaget i tarmen.
Fördelen med dessa linser är att de redan är blötlagda.  

DSC_4107

 

Savoykålssallad med apelsin, örter och olivolja från Terreno. Oljan hittar du här, receptet hittar du här.

 

DSC_4120

 

Recept på linsgrytan hittar du här. 

 

DSC_4118

 

Recept på äppelchutney hittar du här. 

DSC_2140

 

 

Smaklig spis!
/Tessan

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt