Pumpan – nyttig och god

Pumpalyktorna lyser just nu på många håll och de utklädda barnen vill ut och busa, eller kanske helst få godis. Hösten är mysig och Halloween börjar bli en tradition även i Sverige. Men jag är ganska övertygad om att vi inte är så många som äter själva pumpan. Jag har tagit reda på lite fakta kring detta supernyttiga bär som det egentligen är och längst ner bjuder vi på ett enkelt recept på Butternutsoppa.

Håller dig smal
Pumpa fyller bra i magen och innehåller bara 18 kcal per 100 gram. Köttet har dessutom ett ganska lågt innehåll av kolhydrater (4,2 g per 100 g), vilket innebär att du kan frossa och samtidigt hålla ditt blodsocker stabilt. Innehåller i gengäld inte så mycket kostfibrer.

Ger dig viktiga ämnen
300 g pumpa täcker hälften av ditt dagliga behov av det viktiga vitaminet folsyra, som framför allt betyder något för dig om du är gravid. Du får dessutom C-vitamin och en stor del kalium som har en positiv effekt på din vätskebalans.

Hudbonus
Pumpor består av mest vatten, men du kan optimera din huds hälsa genom att även äta kärnorna eftersom de är rika på zink, vilket reducerar produktionen av överflödigt hudfett. I vetenskapliga studier har de visat sig vara effektiva mot oren hud och akne.

Tips på tillagning
Pumpan är egentligen ett väldigt stort bär och hör hemma i samma familj som gurkan och melonen. Eftersom smaken är mycket mild och snäll kan pumpor användas i både söta, starka och syrliga rätter som soppa, bröd, kakor, puré och gratänger.

Källa: Iform.se
Här bjuder vi på ett av våra recept, en enkel pumpasoppa.
BUTTERNUTSOPPA
 
Detta recept är enkelt!
INGREDIENSER
  • 1 kg pumpakött
  • 5 dl vatten
  • 5 dl havremjölk/havregrädde eller annat mjölkalternativ
  • 1-2 msk lantbuljong
  • 25 g smör
  • Salt
  • Persilja
TILLAGNING
Kärna ur, skala och dela pumpan i bitar.
Pumpaköttet skall sjuda i vattnet i ca 30 minuter
Sila av och spara vattnet
Mixa pumpan med mjölken
Krydda soppan och späd ut med mer vatten om det behövs
Koka upp soppan och vispa ner smöret
Strö över persilja vid servering
SERVERINGSTIPS
Denna enkla soppa är god att servera som förrätt, till buffén eller som varmrätt med exempelvis kyckling eller bacon.
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt