Hormoner är som motorer i våra kroppar, är de i balans så kör vi runt i livet som en läcker Ferrari, är de däremot i obalans kan det vara som att köra en bil med trasig katalysator eller i värsta fall är startmotorn svajig och vi tappar ork, inspiration, lust och glädje.
Adrenalin och noradrenalin är hormon som påverkar vår dagliga balans till stor del och vi är ofta omedvetna om vad som gör oss lättirriterade, trötta och orkeslösa. 

 

 

 

 

Vad påverkar:
Stress
Tankar
Sömn
Träning
Kost

 

ADRENALIN

Adrenalin och Noradrenalin är våra kamphormoner. 
Förr hade de en helt annan betydelse än i dagsläget, förr hjälpte de oss vid svåra fysiska situationer genom att det ställer in kroppen på kamp eller flykt.
I dag hänger dessa hormoner ihop med många av våra världfärdssjukdomar.

Då vi blir stressade eller irriterade frisätts dessa hormoner och kroppen ställer in sig på flykt eller kamp. I dag handlar det mer om psykiska konflikter och aggressioner än om fysiska.
Även vår vardagsstress påverkar dessa hormon och det kan vara situationer som när vi springer till bussen, stressar upp oss för att en bil inte blinkar vid en korsning osv.
Det som händer i kroppen är att blodsocker-, puls och blodtryckshöjande effekterna slår in och på sikt  ökar det risken för diabetes, hjärt- och kärlskjukdomar och övervikt.
Effekter av adrenalin och noradrenalin blir:
 Högre blodsocker (för att förse musklerna med energi)
↑ Ökad frisättning av fria fettsyror (för att förse musklerna med energi)
↑ Ökad aggressivitet (framförallt noradrenalin)
↓ Minskad aktivitet i matsmältningssystemet (för att mobilisera blod till musklerna)
↑ Högre puls och blodtryck
↑ Högre andningsfrekvens

För att få bättre balans är träning och god sömn två bra faktorer att börja prioritera.
Positivt med dessa hormon är att de hjälper oss att klara träningen bättre och kom ihåg att dessa hormoner är positiva i träningssammanhang. De ökar även frisättningen av fett från fettvävnaden vilket är positivt hos vältränade personer.

♣ Minska kraven i vardagen
♣ Fråga dig själv om det gör något att du kommer tre minuter senare innan du börjar springa till bussen eller stressar upp dig i bilen
♣ Planera din matlagning veckovis (sparar garanterat både tid och pengar)
♣ Minska ner på sockerintaget (detta innefattar även snabba kolhydrater)
♣ Stanna upp och tänk på tre bra saker du gjort under dagen innan du går och lägger dig
♣ Unna dig att träna
♣ Lägg tankarna på det och de som gör dig glad

Några exempel på snabba kolhydrater:
Allt som är processat (tillagat i fabrik) är en bra tumregel att utesluta.
Vit pasta
Bröd
Bullar och bakverk
Snabbmat
Friterad och stekt potatis

Några exempel på bra kolhydrater:
Sötpotatis
Kokt potatis
Svart-, rött- eller råris
Rotfrukter

 

Ta hand om dig!
/SandT ♥

 

Faktakälla: “Allt om näringslära”

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt