Svenska Superbär!

Det var tänkt att bli en dag på stranden men vinden vill inte riktigt lägga sig så vi tog en lugn trädgårdsdag istället.
Här hos mina föräldrar i Haverdal strosar vi idag runt och plockar i vinbärsbuskarna, körsbärsträdet och tittar på äpplena och plommonen som mognar om ett tag.

Våra svenska bär har på senare tid fått stå lite åt sidan för de icke svenska s.k. “superfrukterna”. Ex. acai-, inca och gojibär. Även om dessa innehåller en mängd nyttigheter så får vi icke glömma bort våra lättåtkomliga egna superbär.
Idag har jag som sagt frossat i körsbär och vinbär.

KÖRSBÄRENS GODA SIDOR

Körsbären har en hög halt av antioxidanter och innehåller även dessa näringsämnen;
Betakaroten, C-vitamin, järn, magnesium, kalium och fibrer.

Många kallar körsbär för naturens Alvedon då de har en antiinflammatorisk egenskap som liknar acetylsalisyran som finns i värktabletter.

Körsbären sägs också kunna minska smärtan vid gikt och ledinflammationer och verkar också vara renande för huden.
Det höga innehållet av antocyaniner, främst flavonoider, sägs också kunna minska risken för olika typer av cancer.

Körsbär kan ätas färska, frysta, torkade eller konserverade. Lägg färska i sallad, smoothie eller gröten. Torkade går också bra att använda här. Byt ut chipsen mot hälsosamma torkade körsbär.

RÖDA OCH SVARTA VINBÄRENS GODA SIDOR

Svarta vinbär är också rika på vitaminer och mineraler och liksom andra grönsaker och frukter bra för blodtrycket p.g.a dess höga halt av kalium.

Här har vi också den hälsosamma Omega 6-syran. Antocyaninerna verkar också skydda ögonen, hjärnan och förebyggande mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Svarta vinbär innehåller vitaminerna A, B3, C, E, K.

Röda vinbär är inte fullt så nyttiga som de svarta men ger mycket polyfenoler och även en del kalium, järn men framförallt C-vitamin.

Använd bären exempelvis så här:
Frys dom och använd som smakförhöjare i vatten, smoothie, på gröten etc.
Du kan också frysa dom i klasar och använd som dekoration när du bakar.

Har du tips på recept innehållande dessa fantastiskt näringsrika bär? Maila oss på info@sandt.nu.

Njut av solen och dess strålar som gör oss pigga och glada!

/Sofia

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt