Utan gluten och dess dolda källor!

 

TooCool

 

I sommar har det florerat artiklar kring hur stort mörkertalet verkar vara kring de som har celiaki men inte blivit diagnostiserad. Man överväger även att screena alla barn före 13-årsålder för att komma åt det stigande antalet diagnosticerade med celiaki… Det kan vara bra å ena sidan. En obehandlad celiaki kan resultera i en mängd följdsjukdomar, framförallt märker man av det då de flesta unga med oupptäckte celiaki uppvisar kraftig nedstämdhet, så visst vore det bra att upptäcka denna ofta diffusa diagnos ett tidigt stadie. Men å andra sidan är blodprovet fortfarande inte 100%-igt, alltså inte helt tillförlitligt.

Men har man upptäckt sin celiaki eller kanske är glutenkänslig som många av oss är finns det en mängd dolda källor som man kanske inte har koll på eller lärt sig till en början.

Många vill också hålla en strikt, naturligt glutenfri kosthållning. Dvs 0 ppm gluten istället för upp till 20 ppm som är tillåtet för att klassas som glutenfritt. Har du veteallergi är det extra viktigt och du måste hålla dig borta från vetestärkelse som många färdiga, glutenfria produkter innehåller idag.


Nedan följer en lista på vad som innehåller just vete.

Bulgur, couscous, dinkel, fullkorsmjöl, grahamsmjöl, havre (den som inte klassas som glutenfri), helkornsmjöl, idealmjöl, kamut, krusakli, lantbrödsmjöl, malt (av vete), mannagryn, manitoba, matbrödsmjöl, matvete, pasta, risoni, råg, rågsikt, rågvete, semolina, skorpmjöl, speltvete, ströbröd, triticale, veteflingor, vetegroddar, vetekli, vetekross, vetemjöl, veteprotein, vetesirap, vört.

Om dessa ämnen står i innehållsförteckningen så måste leverantören kontaktas att kontrollera så att det inte innehåller vete:

Maltodexin, glukossirap, stärkelsesirap, glukos, fruktossirap, dextros, druvsocker, glukos

Om dessa E-ämnen står med i innehållsförteckningen så måste leverantören kontaktas för att kontrollera så att det inte innehåller vete:

E150, E270, E296, E300, E307, E330 (citronsyra), E331, E332, E333, E280, E415 (xantamgummi), E420, E421, E575, E576, E577, E578, E579, E967, E968, E1404-E1451, E1505


 

Denna lista kan vara bra att ha till hands om man ibland får känningar trots att man (tror man) äter glutenfritt eller om man är mycket noggrann med att hålla en strikt naturligt glutenfri kost.

Vi tar gärna emot tips från er läsare om ni vet produkter som man tror är glutenfria men som ex har glukossirap som är gjord på vete.
Maila oss gärna eller kommentera nedan. (info@sandt.nu)

Ha en fin onsdag!

/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt