Denna månad möter vi Vanja Lundin som jag gärna sitter länge, länge och pratar med. Hennes härliga energi smittar av sig genast och med våra gemensamma nämnare hade vi kunnat spendera fler timmar kring livet och hur vi med hjälp av kost, träning och må-bra knep kan få de hektiska småbarnsåren att bli så balanserade som möjligt. Har man dessutom en bakgrund med mag/tarmbesvär är ju kosten extra viktig. Här möter vi en som prövat sig fram till ett koncept, en livsstil som hon känner ger henne den livskvalitet hon eftersträvar.

 

……….
Berätta lite om dig själv.
Vanja Lundin, 34 år. Bor i Halmstad. Jobbar som licensierad operatör på Polisens Länskommunikationscentral. Skulle säga att jag är en sprallig träningsgalning som älskar att resa och hitta på bus!
Har du familj?
2 pojkar, 5 och 3 år gamla.

 

Ditt förhållande till gluten och mjölkfritt?
Jag undviker gluten i största möjliga mån. Har ingen uttalad allergi men för mig är det ett medvetet val jag gör. Jag känner aldrig behov av glutenhaltiga produkter då jag vet att jag inte mår särskilt bra utav det och jag har märkt att min träning ger bättre resultat utan gluten. Jag är laktoskänslig men jag undviker i princip all komjölk då jag inte föredrar det, både för smakens skull och hur den kan påverka mig negativt. Jag använder oftast havremjölk och kokosgrädde. Innan drack jag gärna sojamjölk men det undviker jag p.g.a sättet det framställs (genmodifierad)och den oftast höga sockerhalten.

 

Varför äter du gluten och mjölkfritt?
Den största anledningen till varför jag utesluter gluten och mjölk är att jag har kommit fram till att jag mår så mycket bättre av att eliminera det ur kosten.Min mage har alltid varit känslig. Jag hade återkommande urinvägsinfektioner när jag var yngre vilket till slut ledde till en svårdiagnostiserad njurbäckeninflammation. Innan jag fick rätt behandling var jag så dålig att jag blev inlagd på sjukhus. Den tuffa antibiotikakuren resulterade i en obalans i tarmfloran och efter en period fick jag diagnos IBS (irritable bowel syndrome). Min sköldkörtel har jag också haft problem med i många år vilket nu kosten hjälper mig att hålla i schack. Sköter jag inte magen med rätt kost och träning skulle jag inte fungera bra i det vardagliga livet.


Vad är det svåraste med din livsstil?

Jag föredrar denna livsstil och känner inte att jag offrar någonting.

Jag får ofta höra kommentarer från de som tycker att jag är ”för medveten” om vad jag stoppar i mig. Jag får ofta höra ”ska du inte unna dig en bulle, du som tränar så mycket”? För mig handlar det inte om att unna sig en bulle utan jag unnar mig det som stärker mig istället och ger bra energi.

Du tankar ju inte din dieselbil med bensin?

 

Vilka är dina bästa tips vid resor både i Sverige och utomlands?

Jag brukar ta med mig proteinpulver och nötter som ger mig bra med energi utan att dippa med blodsockret. Jag planerar även mina måltider oavsett vart jag är. Jag försöker kolla upp vad det finns för ställen som passar mig. Utomlands – det finns oftast bra val att välja mellan. Jag kan t.ex välja en färsk grillad fisk med goda grönsaker.

 

 

 

 

Märkte du någon förändring då du slutade med mjölk och gluten?
Rent fysiskt så har jag piggare och känner mig mer fast i kroppen. Jag har inte alls samma oroliga mage längre och därmed bättre med energi. Mina urinvägsinfektioner är borta och har inte heller problem med min sköldkörtel.Jag ser till att jag får i mig antiinflammatoriska kryddor varje dag såsom ingefära och kanel.

Har det påverkat din omgivning och i så fall hur?
Jag tycker det är intressant med kost och hälsa och pratar gärna med min omgivning om de är intresserade. Jag får ofta frågan från vänner hur jag kan leva så konsekvent kring min kost och träning. För mig handlar det om prioritering och tar jag hand om mig själv kan jag även vara mitt bästa jag mot min omgivning. 

Var hittar du information och inspiration om gluten och mjölkfri kost?
På sandt.nu, Erika Palmcrantz som förespråkar RawFood och RawFood house i Malmö. Jag är även mycket för att experimentera själv och gillar att blanda och mixa i köket.

 

Är det något i din vardag som du saknar sedan du lade om din livsstil?
Nej, faktiskt inte. Tråkigt svar men så är det…


Vilka är dina tre bästa tips till någon som vill ändra sin livsstil?

1. Sätt upp mål och ta det stegvis. Vad är viktigast för dig just nu och fokusera på det.
2. Rör på dig mer! Ett bra tips är att göra upp ett schema för att träna hemma. Hitta vardagsmotionen och glädjen i att röra på dig. Gör det som Du tycker är kul.

3. Ta reda på vilken kroppstyp Du är och vad som fungerar bäst för dig, både i kostväg och träningsval.

 

 

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt