Vätskebalans

En god vätskebalans hjälper kroppen på många sätt och en kontinuerllig urinproduktion hjälper dessutom både kroppens organ och reningen av blodet.

Tänk på att; om du är törstig har du redan en liten vätskebrist. Vill du undvika vätskebrist så är det bättre att dricka innan man blir törstig dessa varma dagar.

Vatten

Vad är bäst att dricka och vilka vätskor bör man undvika en varm dag?
Vatten är det bästa för vätskebalansen, det finns många andra bra vätskor men det finns ofta nackdelar med dem,

  • Te är koffeininnehållande, dock ej i samma grad som kaffe vilket gör den till en något bättre vätskekälla.
  • Läsk kan också innehålla koffein, innehåller ca. 10% socker och har inga som helst nyttiga ämnen.
  • Sportdryck och energidrycker är mer eller mindre läskedryck och har ett högt innehåll av socker som hämmar fettförbränning och är dåligt för tänderna.
  • Juice kan vara nyttiga och rika på vitaminer och antioxidanter, de absolut bästa juicerna är de färskpressade utan tillsatser.
  • Kokosvatten innehåller en perfekt balans av elektrolyter och är en bra dryck för vätskebalansen.
  • Vatten är den helt klart bästa drycken för att hålla en god vätskebalans.

TIPS:
En bra grund är att dricka ca. 1,5 liter vatten om dagen,
om du tränar eller om det är en väldigt varm dag bör du givetvis dricka mer. Ca. 0,5 liter extra vatten för varje timmes hård träning. 

Varma dagar är det bra att välja kylskåpskallt vatten, då kyler du även kroppen inifrån. 

Ett tecken på att man har en god balans är att man kissar 3-4 gånger per dag. 

Drick alltid innan du blir riktigt törstig och välj i största möjliga mån vatten. 

Dricker du kaffe kan det vara bra att ha ett stort glas vatten till detta. 

DSC_5866

Vätskans funktioner är bland annat;

  • avkylning av kroppen,
  • transport av syre till musklerna,
  • transport av koldioxid från musklerna,
  • god vätskebalans och ger även kroppen en skjuts på vägen till en god hälsa.

 

Må så gott och var rädd om dig i värmen!
/SandT

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt