Fläskpannkaka

Cuisine: 225
Serves: 4
Ingredients
  • 300 g sidfläsk
  • 3 dl glutenfritt mjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 6 dl havremjölk
  • 3 st ägg
Instructions
  1. Smörj en långpanna med olja eller smör.
  2. Strö ut fläsket och ställ in långpannan i ugnen samtidigt som du sätter på ugnen på 225 grader.
  3. Gör pannkakssmeten: Häll glutenfritt mjöl och salt i en skål med höga kanter. Häll på en tredjedel av mjölken och vispa till en jämn smet, häll sedan på resten av mjölken, lite i taget, under vispning och vispa till en jämn smet. Om man vill kan man använda elvisp.
  4. Knäck i äggen och vispa tills det blivit blandat.
  5. Ta ut fläsket från ugnen när ugnen nått 225 grader eller när fläsket ser tillagat ut. Det brukar vara lagom när ugnen nått rätt temperatur men var gärna uppmärksam på att det kan gå fortare.
  6. Fördela fläsket och fettet som sipprat ut från fläsket över hela plåten. Använd gärna en stekspade att dra ut fettet med så att inte pannkakan blir svår att få loss vid servering.
  7. Vispa lite (ifall mjölet sjunkit till botten) och häll därefter pannkakassmeten över fläsket.
  8. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 20 minuter tills den stelnat och fått en gyllengul färg.
  9. Servera med lingonsylt och rårivna morätter eller sallad.

Dela gärna med dig:

Dela på facebook
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Table of Contents

On Key

Liknande recept

Avoghurt

Avoghurt Serves: 4 Enkelt mellanmål/frukost med massor av fibrer, bra fettkällor, mineraler och väldigt gott! Här har du chansen att “lura” i barnen mer nyttigt

Lammstek

Lammstek 4 personer Ugn 175 grader Ingredients 1 msk timjan 1 tsk dragon 1 msk basilika 1/2 tsk ingefära 1 tsk salt 1/2 tsk svartpeppar

Berg och dalbanor

När man kliver in i fasen av ett hälsosammare liv så är saken helt klar att ens lägsta nivå är bra mycket högre än vad

Bakterierna som gör dig frisk

70-90% av vårt immunförsvar sitter i magen. Med en frisk tarmflora är vi skyddade mot en mängd sjukdomar. Men vi behöver ta hand om vårt